گوریلا مارکتینگ | گره کور تبلیغات ناکارآمد با بازاریابی پارتیزانی باز می‌شود

 گوریلا مارکتینگ | گره کور تبلیغات ناکارآمد با بازاریابی پارتیزانی باز می‌شود

بازاریابی غیرمتعارف

اگر از روش‌های مرسوم بازاریابی خسته شدید و قصد دارید روش جدید و غیرمتعارفی را در مارکتینگ تجربه کنید، گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی همان چیزی است که به دنبالش هستید. اما برای درک بهتر چنین روشی، ابتدا بهتر است با مضمون جنگ‌های چریکی (Guerrilla war) آشنا شوید.

جنگ‌های چریکی

جنگ‌های چریکی، پارتیزانی، گوریلایی (Guerrilla)، به یکی از اقسام جنگ‌های نامنظم گفته می‌شود که در آن افراد محلیِ مسلح با استفاده از استراتژی‌های ابتدایی نظیر خرابکاری، شبیخون و کمین به یک ارتش بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر حمله می‌کنند و در اندک زمانی صحنه جنگ را خالی می‌کنند.

هنگامی که زور ساز و برگ جنگی یک لشکر به ارتش دیگر نمی‌رسد، عمدتا نیروهای چریکی ارتش کوچک‌تر تنها به منظور خراب‌کاری و لطمه زدن به تاسیسات و نیروهای حریف وارد میدان شده و با صدمه زدن به نقاط حساس دشمن، سعی به عقب راندن آنها می‌کنند.

از آنجایی که جنگ‌های چریکی بدون استراتژی خاص و به صورت کاملا غافل‌گیر کننده اتفاق می‌افتد، خیلی راحت می‌توان ارتش‌های چند صد هزار نفری را با تعداد بسیار کمتری شکست داد.

گوریلا مارکتینگ

از آنجایی که بازاریابی چریکی نیز به جای تمرکز کردن بر هزینه و راهبردهای مارکتینگ، بیشتر به روی خلاقیت تمرکز دارد، تاثیر دو چندانی بر مخاطب خواهد گذاشت. در گوریلا مارکتینگ خلاقیت و ایجاد تجارب ناب در شرکت‌کنندگان حرف اول را می‌زند و خبری از تبلیغات به اصطلاح شسته و رفته نیست!

ممکن است شرکت طراح تبلیغات، مخاطبین خود را بترساند، هیجان‌زده کند، یا حتی جوایزی به آنها اهدا کند که هیچگاه فکرشم هم نمی‌کردند. پس برای اینکه گوریلا مارکتینگ بهتری رقم بخورد، شرکت‌های تبلیغاتی عمدتا کمپین‌های خود را در مراکز پر رفت و آمد مانند مجتمع‌های تجاری، ایستگاه‌های مترو، پارک‌ها و غیره برپا می‌کنند. با اینکار افراد بیشتری درگیر موضوع خواهند شد و در دنیای امروزی که شبکه‌های اجتماعی نقش پررنگی در بیشتر دیده شدن محصولات دارند، رهگذران با به اشتراک گذاشتن تجربه خود از کمپین‌های تبلیغاتی در صفحات مجازی خود، ناخودآگاه به پایگاه تبلیغاتی بدل خواهند شد.

هدف از برپایی و شکل‌گیری گوریلا مارکتینگ

هدف از بازاریابی و برپایی کمپین‌های تبلیغاتی چیزی نیست به جز شناساندن برند، محصول و یا کسب و کارهایی که به تازگی شروع به فعالیت کرده‌اند. برای برپایی چنین کمپین‌هایی روش‌های بسیار متنوعی وجود دارند؛ از تبلیغات رسانه‌ای (رادیو، تلویزیون) و بیلبوردی گرفته تا خرید بنر در وب‌سایت‌های پرمخاطب و تبلیغ در صفحه اول گوگل.

اما اگر قصد دارید با هزینه بسیار اندک برند خود را در سطح ملی یا حتی بین المللی معرفی کنید، حتما سراغ گوریلا مارکتینگ بروید. اولین و مهم‌تری هدف بازاریابی چریکی، ایجاد سر و صدا (حواشی مثبت) جهت بیشتر دیده شدن یک برند است.

  • تبلیغات با کم‌ترین هزینه ممکن
  • جلب توجه حداکثری به شکلی که شرکت‌کنندگان همیشه از کمپین یاد کنند
  • کمک به معروف شدن بیشتر برند در کمترین زمان

انواع گوریلا مارکتینگ

برای اجرای بازاریابی پارتیزانی هزاران طرح و ایده خلاقانه وجود دارد که همه آنها در سه نوع یا مکان قابل اجرا هستند. بازاریابی چریکی در فضای باز، فضای بسته و حین کمپین‌های تبلیغاتی دیگر انجام می‌گیرد.

بازاریابی پارتیزانی در فضای باز

عمدتا برای اجرای چنین کمپین‌هایی نیاز به فضای باز و بیشتری است. بکارگیری از مجسمه‌هایی که با مخاطبین تعامل می‌کنند‌، نقاشی‌های دیواری محصور کننده و استفاده از سازه‌های عظیم همگی جزو چنین کمپین‌هایی به حساب می‌آیند.

بازاریابی پارتیزانی در فضای بسته

استفاده از تابلوهای راهنما در ایستگاه‌های مترو که یکباره به فردی ناطق درمی‌آیند، استفاده از ترندهای محبوب برای سورپرایز کردن مخاطبین فروشگاه‌ها و دانشگاه‌ها که همگی در داخل ساختمان‌ اتفاق می‌افتند، همگی جزو بازاریابی پارتیزانی در فضای بسته به شمار می‌روند.

بازاریابی پارتیزانی حین کمپین اصلی

از این نوع بازاریابی در دل یک کمپین تبلیغاتی بسیار جدی استفاده می‌شود. حتی ممکن است حین اجرای کنسرت یا بازی ورزشی و حتی سمینار، بدون هماهنگی قبلی محصول یا خدمات یک شرکت به شما معرفی شود که تجربه بسیار جالبی را رقم بزند. هرچه کمپین جذاب‌تر و بدون اطلاع از قبل صورت گیرد، به مخاطبین و شرکت‌کنندگان تاثیر شگرف‌تری خواهد گذاشت.

چند نمونه موفق از بازاریابی گوریلی

برای درک بهتر ماجرای بازاریابی گوریلی، در این بخش از مطلب قصد داریم شما را با چند نمونه موفق آن آشنا کنیم:

خط‌کشی عابر پیاده یا سیب زمینی!

همانطور که گفتیم، گوریلا مارکتینگ هدفی به غیر از سورپرایز کردن مخاطبین و شرکت‌کنندگان ندارد. رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین کمپانی‌هایی است که هر ساله بهترین بازاریابی‌های چریکی موفقی را اجرا می‌کند.

در یکی پر رفت و آمدترین معابر شهر لندن، مک‌دونالد خطوط عابر پیاده را به مانند سیب‌زمینی‌هایی که از پک همبرگر این شرکت بیرون زده‌اند، نقاشی کرد. مردمانی که از بالا به صحنه نگاه می‌کردند، پاک غرق زیبایی و جالب بودن صحنه می‌شدند و عکس‌های بیشماری از آن را در صفحات اجتماعی خود به اشتراک می‌گذاشتند.

استفاده از نیمکت‌های شهری به جای شکلات!

شرکت شکلات‌سازی کیت‌کت، اقدام جالبی در این راستا کرد و بخشی از نیمکت‌های یک مرکز خرید را درست مانند شکلات‌های شرکت رنگ‌آمیزی کرد، به طوری که در نگاه اول نمی‌توان تشخیص داد که آیا این یک نیمکت است یا یک تکه شکلات!

ایستگاه اتوبوس یا قطب جنوب!

کوکاکولا در اقدامی جالب، چندی از ایستگاه‌های اتوبوس داخل شهری را به مانند خانه‌های اسکیموها در آورد و یخچالی پر از نوشابه‌های خنک خود را در کنار آن قرار داد. چه تبلیغی از این جالب‌تر که در فصل تابستان، افراد با نوشیدن کوکاکولای خنک احساس کنند در قطب جنوب زندگی می‌کنند! کوکاکولا یکی از سرآمدترین شرکت‌هایی است که همواره ایده‌های جذابی برای گوریلا مارکتینگ داشته است.

با بی‌تی‌ال نیوز به تمامی رموز کمپین‌های موفق تبلیغاتی دست می‌یابید

اگر قصد دارید با جالب‌ترین و موفق‌ترین کمپین‌های تبلیغاتی آشنا شوید و در این زمینه تجربیات فراوانی کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم وبسایت ما را همیشه دنبال کنید و آن را در Bookmark خود قرار دهید. با درج نظرات خود ما را در پیشبرد بی تی ال نیوز کمک کنید. همکاران ما در کمترین زمان ممکن به کامنت‌های شما عزیزان پاسخ خواهند داد و از آنها برای بهتر شدن روند توسعه وبسایت استفاده خواهند کرد. همچنین اگر دوست دارید کمپین‌های خاصی را به شما معرفی کنیم، حتما آنها را در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

تیم تحریریه BTLNEW

https://btlnews.ir/

تیم تحریریه BTL با نقد و بررسی اصولی پروژه های تبلیغاتی، طراحی و اجرای آن ها از نوع Objective شما را در راستای رسیدن به موفقیت های بزرگ، گسترش کسب و کار و برندسازی همراهی می کند.

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *