گوریلا مارکتینگ و سمپلینگ اسکاچ برایت | اگر پول ندارید، ظرف‌ها رو بشورید!

 گوریلا مارکتینگ و سمپلینگ اسکاچ برایت | اگر پول ندارید، ظرف‌ها رو بشورید!

در ابتدا نگاهی بیندازیم به ویدئو این کمپین تبلیغاتی و سپس به بررسی و تحلیل آن بپردازیم

بازاریابی چریکی یکی از روش‌های نوین مارکتینگ

در همان لحظه که نام گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی (پارتیزانی) را می‌شنوید، ممکن است فکر کنید، این نوع بازاریابی به گوریل و کینگ‌کُنگ ربط دارد! اما اینطور نیست. در واقع، از آنجایی که در این نوع بازاریابی از استراتژی‌های عجیب و سورپرایزکننده استفاده می‌شود، نام گوریلا مارکتینگ را به خود اختصاص داده است. در جنگ‌های گوریلی (Guerilla Wars) یا همان چریکی، استراتژی‌ها عمدتا به صورت اولیه طراحی شده‌اند و کاملا غیرمنظم و غیرقابل پیش‌بینی هستند. در ادامه مطلب قصد داریم شما را با روند گوریلا مارکتینگ و سمپلینگ اسکاچ برایت آشنا کنیم، تا مزایای چنین کمپین‌هایی را درک کنید.

آشنایی با بازاریابی سمپلینگ

بازاریابی سمپلینگ (Sampling) یا ارائه نمونه محصول به صورت رایگان که بیشتر آن را با دادن اشانتیون می‌شناسیم، یکی دیگر از روش‌های بازاریابی است. برای مثال، شبکه‌های اینترنتی که به تازگی شروع به کار کرده‌اند، به مخاطبین خود اشتراک‌های طولانی مدت در ازای هزینه بسیار کمی می‌دهند. از طرفی، تولیدکنندگان نوشیدنی، برای اینکه محصولاتشان را به طیف وسیعی از افراد معرفی کنند، در مراکز خرید پر رفت و آمد، استندهای رایگان تعبیه می‌کنند. با این روش، مخاطبین هم با برند آشنا می‌شوند و هم می‌توانند از تخفیف‌های ارزنده‌ای که برای آنها در نظر گرفته شده است،  بهره‌مند شوند.

یکی از بهترین نمونه‌های مارکتینگ به این روش، گوریلا مارکتینگ و سمپلینگ اسکاچ برایت است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

گوریلا مارکتینگ و سمپلینگ اسکاچ برایت

بارها برایمان اتفاق افتاده که بسیاری از فروشندگان، نمونه‌ای از کار خود را در اختیار ما قرار می‌دهند؛ از فنجان‌های قهوه رایگان گرفته تا کتاب فروشانی که اجازه می‌دهند یک ساعت کتاب مورد علاقه خودمان را در کتابفروشی مطالعه کنیم، همگی اینها نمونه‌ای از سمپلینگ در بازاریابی است.

با اینکه ما از نمونه‌ها (اشانتیون‌ها) استقبال می‌کنیم و دست رد به آنها نمی‌زنیم، اما با این وجود کدام یک از آنها تجربه فراموش نشدنی را برایمان رقم زدند؟ کدامیک از آنها آنقدر مفید بودند که محصولشان را بخواهیم به دیگران هم پیشنهاد دهیم؟ وقتی که دقیق‌تر نگاه می‌کنیم، می‌یابیم که هیچکدام جذاب و خلاقانه نبوده‌اند. اما شرکت اسکاچ برایت (Scotch-brite) دست به طراحی کمپین بسیار جالب و لذت‌بخشی زده که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

کمپین دو سر بردِ گوریلا مارکتینگ و سمپلینگ اسکاچ برایت

جدیدترین کمپین تبلیغاتی اسکاچ برایت، در وهله اول سود بسیاری خوبی را عایده شرکت‌کنندگان و سپس عایده خود اسکاچ برایت کرد. در این کمپین، شرکت‌کنندگان که اغلب از مشتریان یک رستوران بودند، پس از صرف ناهار به جای صورت‌حساب یک اسکاچ برایت دریافت می‌کردند که روی آن نوشته بود: به جای اینکه صورت‌حساب رو پرداخت کنی، ظرف‌هارو بشور!

این کمپین تبلیغاتی در کشور برزیل پیاده‌سازی شد و مخاطبین هدف اکثرا جوان‌هایی بودند که دو یا چند نفره به رستوران برای صرف ناهار آمده بودند. هدفِ کمپین گوریلا مارکتینگ و سمپلینگ اسکاچ برایت از انتخاب جوانان این بود که ۱) آنها را با یک تجربه جدید یعنی شستن ظرف‌ها آشنا کنند، ۲) دوستان‌شان از ظرف شستن‌ آنها با اسکاچ برایت فیلم بگیرند و آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند، ۳) وقت آزادتری دارند و از طرفی پول برایشان مهم است ۴) با نمونه محصول اسکاچ برایت آشنا می‌شوند و آن را به دیگران هم پیشنهاد می‌دهند.

مزایای گوریلا مارکتینگ و سمپلینگ اسکاچ برایت

در این کمپین تبلیغاتی که هم به صورت گوریلا مارکتینگ صورت گرفت و هم به صورت سمپلینگ (ارائه نمونه محصول)، به جرات می‌توان گفت که سیر تا پیاز تبلیغات به دست خود شرکت‌کنندگان رقم خورد. شرکت اسکاچ برایت تنها موظف بود در بازه زمانی ۱۲ تا یک ظهر، مخاطبین خود را شناسایی کند و به آنها چنین پیشنهاد جالبی ارائه دهد، در ضمن صورتحساب ناهار را حساب کند!

شرکت در این تبلیغات، برای شرکت‌کنندگان هم خوشایند است، هم شگفت‌زده می‌شوند و از همه مهم‌تر مجبور نیستند مبلغ صورتحساب ناهارشان را بپردازند. پس قطعا بازخوردهایی که از گوریلا مارکتینگ و سمپلینگ اسکاچ برایت به بیرون درز نموده هم بسیار مثبت ارزیابی شده‌اند.

در واقع اسکاچ برایت با راه اندازی چنین کمپین تبلیغاتی، هرگز از یاد شرکت‌کننگان و افرادی که ویدیوهای آن را تماشا کرده‌اند، نخواهد رفت و هنگامی که برای خرید اسکاچ بین چند گزینه، دو دل می‌شوند، کافی است این کمپین را به یاد آورند!

برای درک بهتر این کمپین، پیشنهاد می‌کنیم ویدیویی که در این پست در اختیارتان قرار داده‌ایم را تماشا کنید. گوریلا مارکتینگ و سمپلینگ اسکاچ برایت – بزرگترین تولیدکننده انواع اسکاچ در برزیل – در رستوران‌های مطرح شهر سن پائولو این کشور صورت گرفت. بازه زمانی که برای این کمپین در نظر گرفته شد، ۱۲ تا یک عصر بود تا شرکت‌کنندگان وقت مناسبی برای شرکت در این کمپین را داشته باشند.

کشف رمز و رازهای کمپین‌های تبلیغاتی در بی تی ال نیوز

دنیای تبلیغات پر است از نمونه‌های موفق گوریلا مارکتینگ و سمپلینگ و غیره. یکی از دلایلی که باعث می‌شود یک کمپین تبلیغاتی موفق شود و دیگری با ضررهای بسیار زیادی مواجه شود، توجه به همین نکات ریز است. دسترسی به نکاتی که فاقد هرگونه نظر شخصی و غیرکارشناسانه باشد برای شمایی که در یک تیم تبلیغاتی مشغول هستید و یا در صدد راه اندازی تبلیغات برای شرکت‌تان هستید، بسیار حائز اهمیت است.

ما در بی تی ال نیوز پلتفرمی برگرفته از تمامی کمپین‌های تبلیغاتی که در سطح جهانی توانسته‌اند به سودهای کلانی برسند، ایجاد کرده‌ایم. تمامی تحلیلات و نظرات ما در بی تی ال نیوز، کارشناسانه و علمی است، از این‌رو هیچگونه نظر شخصی و غیرکارشناسانه‌ای را نمی‌توانید در BTLnews بیابید!

پس از اینکه متن و ویدیوهای مطالب ما را با دقت خواندید و تماشا کردید، ممکن است سوالاتی در ذهن شما بوجود آید، چه بهتر که آنها را از طریق بخش ارسال نظرات با ما به اشتراک بگذارید. همکاران ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما رسیدگی می‌کنند و از آنها برای هرچه بهتر شدن وبسایت کمک می‌گیرند.

تیم تحریریه BTLNEW

https://btlnews.ir/

تیم تحریریه BTL با نقد و بررسی اصولی پروژه های تبلیغاتی، طراحی و اجرای آن ها از نوع Objective شما را در راستای رسیدن به موفقیت های بزرگ، گسترش کسب و کار و برندسازی همراهی می کند.

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *