کمپین تبلیغاتی شرکت میلکا | دست همدیگر را بگیرید تا شکلات رایگان دریافت کنید!

در ابتدا نگاهی بیندازیم به ویدئو این کمپین تبلیغاتی و سپس به بررسی و تحلیل آن بپردازیم
کمپین دست گرفتن شرکت میلکا
اگر با دیدن ویدیوی کمپین تبلیغاتی شرکت میلکا در ابتدای این صفحه فکر کردید که شرکت شکلاتسازی میلکا در کمپین تبلیغاتی خود بدون هیچ خلاقیتی بستههای شکلات را بین مردم آرژانتین توزیع کرده است، باید بگوییم در اشتباه هستید. شرکت سوئیسی میلکا (Milka)، یک کمپین تبلیغاتی جذاب برای به دست آوردن بازار آرژانتین ایجاد کرد. شعار “جرات کنید حساس باشید” این کمپین نشان داد که هدف آن چیزی به غیر از مهربانی و انسانیت است. هدف این کمپین تاثیرگذار این بود که مردم را به هم نزدیکتر کرده و آنها را بیش از پیش متحد کند. در این مطلب از این سایت بیتیال نیوز قصد داریم شما را با زیر و بم کمپین تبلیغاتی شرکت میلکا که ویدیوی آن را نیز مشاهده کردید، بیشتر آشنا کنیم.
شرکت میلکا چگونه کمپین تبلیغاتی خود را در آرژانتین راه انداخت
شرکت میلکا یک دستگاه فروش اتومات (Vending Machine) را بدون داشتن حفرهای برای انداختن سکه یا اسکناس، در یک فضای عمومی به همراه یک مجسمه گاو بنفش راهراه که درست در فاصله چند قدمی آن بود قرار دادند. ایده اصلی این بود که افراد غریبه برای پیدا کردن راه حل سادهای که منجر به بیرون کشیدن تخته شکلاتهای رایگان از دستگاه شود، با یکدیگر صحبت کنند.
در نهایت مردم دریافتند که تنها راه دستیابی به دستگاه و گاو در آن واحد این است که دست یکدیگر را بگیرند و یک زنجیره انسانی تشکیل دهند. در این کمپین هرچه افراد بیشتری درگیر ماجرا میشدند، شکلات بیشتری توسط دستگاه بیرون داده میشد. اما این مجسمه هم بیکار نمینشست و هربار که یک بسته شکلات از دستگاه بیرون میآمد، مجسمه گاو بنفش راهراه، یک قدم عقبتر میرفت تا افراد بیشتری وارد کمپین تبلیغاتی شرکت میلکا شوند.
اگر گاو بنفش راهراه شرکت میلکا در جای خود ساکن میبود، این کمپین تبلیغاتی هرگز به موفقیت نمیرسید. گاو بزرگ میلکا که از طریق کنترل از راه دور به عقب رانده میشد، نقش پر رنگی در درگیر کردن افراد بیشتری در این کمپین بازی کرد.
کمپین تبلیغاتی شرکت در میلکا نمونه موفق از استراتژی سمپلینگ
کمتر کسی را میتوان یافت که از یک تخته شکلات شرکت میلکا آن هم به صورت رایگان صرف نظر کند. پس قدم اول کمپین تبلیغاتی این شرکت به درستی برداشته شده است. از طرف دیگر، کشور آرژانتین یکی از کشورهای قاره آمریکای جنوبی است که آمار و ارقام نشان میدهند خشونت در این کشور در چند سال اخیر افزایش یافته است.
شرکت میلکا با راه اندازی کمپین تبلیغاتی خود که در آن افراد مجبور میشدند تا دستان یکدیگر با بگیرند تا دست آخرین نفر به دست مجسمه گاو برسد، سعی داشت تا بار دیگر حسِ خوشِ مهربانی را در دل مردم آرژانتین زنده کند.
برای شروع کمپین، شرکت میلکا به حداقل دو نفر احتیاج داشت و هر بار که گاو بنفش چند متری به عقب رانده میشد، برای پر کردن فضای خالی بین دست گاو تا دکمه دستگاه، افراد بیشتری وارد بازی میشدند. با گذشت زمان و برطرف شدن موضوعات امنیتی، مردم بیشتری رغبت پیدا میکردند تا برای چند لحظه هم که شده، دست همدیگر را بگیرند تا یک بسته شکلات رایگان دریافت کنند.
به عبارت دیگر، آنها با این کار میفهمیدند که ثمره مهربانی کردن و دست یکدیگر را گرفتند، قطعا به شیرینی یک تکه شکلات است. از طرف دیگر، برخی از این زنجیرههای انسانی آنقدر طولانی میشدند که ارزش فیلم گرفتن و به اشتراک گذاشتن در صفحات اجتماعی را پیدا میکردند.
فاکتور مکان در کمپین تبلیغات شرکت میلکا
فاکتور مکان یکی از ویژگیهای کمپینهای تبلیغاتی است که همیشه باید به آن توجه خاصی کرد. برای مثال، کمپین تبلیغاتی میلکا که در کشور آرژانتین و در شهر بوینس آیرس برگزار شد را در نظر بگیرید. اگر همین کمپین در یکی از شهرهای آمریکایی که مردم کمتر به چنین مسائلی اهمیت میدهند، برگزار میشد، تبلیغات سمپلینگ شرکت میلکا قطعا با شکست مواجه میشد.
این به آن معنا نیست که هیچگونه کمپین سمپلینیگی در آمریکا جواب نمیدهد، بلکه این موضوع را روشن میکند که برای برگزاری هر کمپینی باید به ویژگیها، آداب و فرهنگ هر کشوری آشنا بود.
فاکتور زمان در کمپین تبلیغات شرکت میلکا
شما به عنوان برگزار کننده و طراح کمپینهای تبلیغاتی باید نگاه دقیقی به تقویم محلی بیاندازید تا بتوانید بهترین نتیجه را از کمپین تبلیغاتی بگیرید. میل کردن شکلات در وسط تابستان حتی اگر رایگان هم باشد اصلا ایده جالبی نخواهد بود و مردم ترجیح میدهند آن را با یک نوشیدنی خنک معاوضه کنند.
یکی از دلایل موفقیت کمپین تبلیغاتی شرکت میلکا در آرژانتین، انتخاب زمان مناسب اجرای کمپین بود؛ یک هفته بدون بارش درست وسط زمستان. سرمای هوا باعث میشد تا افراد شرکتکننده برای دریافت شکلات شوق بیشتری داشته باشند و هوای آرام هم سبب شد تا افراد با فراغ بال در این کمپین شرکت کنند.
تجربه، کلید موفقیت در کمپینهای تبلیغاتی
نه تنها در کمپین تبلیغاتی شرکت میلکا که در همه کمپینهای بازاریابی، داشتن تجربه کلید موفقیت افراد برگزار کننده به حساب میآید. اگر طراحان چنین کمپینی فاقد تجربه کافی بودند، قطعا به نتایج مطلوب نمیرسیدند و پروژه با شکست بزرگی مواجه میشد. راه کسب تجربه در حرفه بازاریابی، بررسی نمونههای موفق پیشین است؛ بررسی موشکافانهای که تمامی ابعاد کمپین را شامل میشود و هیچگونه نظر شخصی در آن دخالت ندارد.
در BTLnews به کسب تجربه بپردازید
در وبسایت BTLnews، ما بستر بسیار خوبی را فراهم آوردهایم تا شما عزیزان بتوانید به صورت کاملا رایگان با طیف وسیعی از نمونههای موفق کمپینهای بازاریابی آشنا شوید. همچنین در مطالب بیتیال نیوز هیچگونه دخل و تصرفی از جانب هیچ یک از اعضا انجام نخواهد گرفت و تمامی محتوای سایت مستقیما از پایگاه دادههای کمپینها در اختیار شما قرار گرفتهاند.
از دیگر ویژگیهای مثبت BTLnews، ارج نهادن به کامنتها و نظرات شما خوانندگان عزیز است. ایده بسیاری از مطالب تولید شده را خوانندگان خوشذوق در بخش درج نظرات با ما به اشتراک گذاشتهاند. اگر شما هم پیشنهاد، نظر و یا انتقادی دارید، حتما آن را در بخش درج نظرات با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید و ما را در این راه همراهی کنید.