کمپین تبلیغاتی برند ریباک | اگر با سرعت ۱۷ کیلومتر در ساعت بدوی، کفش ریباک میپوشی!

در ابتدا نگاهی بیندازیم به ویدئو این کمپین تبلیغاتی و سپس به بررسی و تحلیل آن بپردازیم
کمپین عرق دربیارِ برند ریباک!
یوسین بولت، سریعترین مرد جهان توانست مسافت ۱۰۰ متر را در کمتر از ده ثانیه بدود که قطعا رکورد بسیار درخشانی برای او است. اما ایا تا بحال به این فکر افتادهاید که شما به عنوان یک شهروند عادی با جه سرعتی میتوانید بدوید؟ در کمپین تبلیغاتی برند ریباک که در شهر استکهلم – پایتخت سوئد – برگزار شد، شرکتکنندگان در سرمای ماه مارس، برای بدست آوردن آخرین محصول برند ریباک در چنین چالشی شرکت کردند.
ما در سایت بیتیال نیوز قصد داریم این بار شما را با یکی دیگر کمپینهای تبلیغاتی که در زمان خودش بسیار سر و صدا ایجاد کرد آشنا کنیم و از دلایل موفقیت آن برایتان بگوییم.
بهترین خودت باش تا آخرین محصول ریباک برای تو شود!
شما به عنوان یک شهروند معمولی به ندرت مجبور میشوید تا با تمام وجود خود مسافت مشخصی را بدوید. مگر اینکه در مسابقهای شرکت کنید یا اینکه بخواهید به دنبال فرد یا چیزی بدوید. اما اگر صحبتِ یک جفت کفش ریباک باشد چطور؟ آیا شانس خودتان را برای به دست آوردن آن امتحان نمیکنید؟ قطعا همینطور است. چه کسی دوست ندارد تا با دویدن مسافت کوتاهی به یک جفت کفش از بهترین برندهای دنیا دست پیدا کند.
در کمپین تبلیغاتی برند ریباک که در سال ۲۰۱۶ صورت گرفت، در جلوی یکی از فروشگاههای اصلی این برند در شهر استکهلم، دوربین سرعت سنجی قرار گرفت. مردم با دیدن دوربین و خط کشی که در جلوی آن قرار داشت کم کم وارد صحنه شدند و کار کمپین از همین حالا شروع شد!
اجرای کمپین تبلیغاتی برند ریباک در دمای صفر درجه!
نحوه کارکرد کمپین تبلیغاتی برند ریباک به این شکل بود که شرکتکنندگان که از رهگذارن بودند، باید مسافت چند ده متری را با تمام وجود میدویدند تا به سرعت ۱۷ کیلومتر در ساعت برسند. نتیجه کار آنها به صورت زنده از طریق دوربین سرعت سنجی که در بالای یک کیوسک نصب شده بود به جمعیت نشان داده میشد. همه شرکتکنندگان از قبل برنده نبودند چرا که رسیدن به سرعت ۱۷ کیلومتر در ساعت کار هر کسی نبود.
یکی از اهداف نهان کمپین تبلیغاتی برند ریبوک این بود که به مردم یادآوری کند که در هر لحظه و در هر موقعیت از ورزش کردن دست نکشند و زمانی را برای نرمشهای روزانه خود مشخص کنند. از طرفی با ایجاد چنین کمپینی، مردم بیشتر از قبل با برند ریباک (Reebok) که در صنعت تولید لوازم ورزشی از جمله کفشهای رانینگ سرآمد است، آشنا شدند که در ادامه با آوردن آمار و ارقام به آن خواهیم پرداخت.
چرا کمپین تبلیغاتی برند ریباک موفق بود؟
در علم تبلیغات و بازاریابی هر تصمیمی که برگزار کنندگان کمپین میگیرند بدون دلیل نیست. از اینرو با بررسی کمپین تبلیغاتی ریباک در شهر استکهلم به این نتیجه میرسیم که برند ریباک این شهر را برای اجرای کمپین خود به چند دلیل انتخاب کرده است.
دلیل اول این است که شهروندان استکهلم کمتر از قبل رغبت به راه رفتن دارند و آنها بیش از دیگران از اسکوترهای برقی استفاده میکنند. از طرف دیگر، ماههای سرد سال شهر استکهلم، بسیار کسلکننده است و شهروندان به دلیل کمبود تابش نور خورشید و سردی هوا کمتر به بیرون از خانه میآیند.
با تلفیق این دو دلیل علمی، ریباک با راه اندازی یک کمپین تجربی که در آن شرکتکنندگان باید جنبُجوشی میکردند تا به یک جفت کفش از این برند معتبر را بدست آورند، سر و صدایی به پا کرد و ویدیوهایی آن در شبکههای اجتماعی مختلف وایرال شد.
وایرال شدن ویدیوهای یک کمپین تبلیغاتی نقش بهسزایی در موفقیت کمپین دارند چرا که به طور خودجوش نام و رسم برند سر زبانها میافتد و استقبال مردم از آن بیشتر میشود. پس از اجرای این کمپین در کشور سوئد، فروش کفشهای ریباک در منطقه اسکاندیناوی نزدیک به ۲۰ درصد افزایش یافت و فالورهای برند ریباک در شبکههای اجتماعی نزدیک به ۳۵ درصد بیشتر شدند.
طراحی منحصر به فرد کمپین برند ریباک
یکی دیگر از نقاط قوت کمپین تبلیغاتی ریباک در شهر استکهلم، طراحی جالب و وسوسهبرانگیز آن بود. در میان یکی از خیابانهای شلوغ شهر، و در داخل یک بیلبورد تبلیغاتی دیجیتالی ۶ جفت کفشِ ریباک در قفسههای شیشهای دیده میشدند که بالای آن پیامی نوشته بود: آیا برای داشتن آخرین محصول ریباک به اندازه کافی سریع هستی؟ در یک سر دیگر خیابان نوشتهای با این پیام که بهترین خودت باش دیده میشد.
با این تفاسیر، حتی اگر برای شرکت در جلسه بسیار مهمی هم دیر کرده باشید، باز هم دوست دارید که در این چالش شرکت کنید و توانایی خودتان را محک بزنید. کمپین تبلیغاتی برند ریباک از هر لحاظ هوشمندانه طراحی شده است که با گذشت چندین سال از برپایی، کماکان از آن به عنوان یکی از مطرحترین روشهای تبلیغاتی نام برده میشود.
کسب تجربه؛ لازمه موفقیت در صنعت تبلیغات است
بیشک کمتر کسی را میتوان یافت که بدون داشتن تجربه بتواند به موفقیت برسد. نقش تجربه در زمینه تبلیغات و بازاریابی بیش از سایر حوزهها خودنمایی میکند، چرا که در صورت عدم موفقیت میتواند ضرر مالی فراوانی را به برند وارد کند.
یکی از روشهای کسب تجربه برای افراد علاقهمند به حوزه تبلیغات، بررسی موشکافانه کمپینهای موفق برندهای قوی در دنیا است. کاری که ما در بیتیال نیوز انجام میدهیم دقیقا همان چیزی است که سالیان سال جای خالی آن در مارکت ایرانی به چشم میخورد.
با بیتیال نیوز، بهترین کمپینها را طراحی کن
ما در بیتیال نیوز چیزی برای فروش نداریم! بلکه کمک میکنیم تا نرخ فروش شما افزایش یابد. هدف ما از به وجود آوردن چنین درگاهی این است که با بررسی علمی روشهای مختلف بازاریابی بتوانیم شما را در مسیر حرکت به سوی تبلیغات نوین یاری کنیم.
بسیاری از مطالب ما در بیتیال نیوز، از طرف دیگر، توسط خود خوانندگان عزیزمان پیشنهاد شدهاند. آنها با درج نقطه نظرات خود در بخش درج کامنت یا نظر، ما را در بهبود هر چه بهتر BTLnews یاری میکنند. شما هم اگر کمپین تبلیغاتی خاصی را مد نظر دارید و تا بحال مطلبی از آن در بیتیال نیوز وجود ندارد، همین حالا پیشنهاد خود را در بخش نظرات با سایر خوانندگان و همچنین تیم تحریریه بیتیال نیوز به اشتراک بگذارید. رسیدگی و بررسی نظرات شما در اولویت کار تک تک ما است و کوچکترین نظر شما برای ما بسیار با ارزش است.