پیشبرد فروش | Sales Promotion چیست و کمپانی‌های بزرگ چگونه از آن بهره می‌برند

 پیشبرد فروش | Sales Promotion چیست و کمپانی‌های بزرگ چگونه از آن بهره می‌برند

پیشبرد فروش و هزار راه نرفته

شرکت‌های موفق به خوبی می‌دانند که پیشبرد فروش یکی از موثرترین روش‌های افزایش فروش، بهبود رضایت مشتری و افزایش آگاهی از نام تجاری آنها است. پیشبرد فروش یا Sales Promotion برای چندین دهه با موفقیت زیادی مورد استفاده قرار گرفته است و صرف نظر از صنف یا اندازه کسب و کار شما، تکنیک‌های پیشبرد فروشی وجود دارند که می‌تواند برای شما نیز مفید واقع شوند.

پیشبرد فروش یک نوع استراتژی بازاریابی است که در آن یک شرکت از کمپین‌های کوتاه‌مدت برای جلب توجه و ایجاد تقاضا برای محصول یا خدمات استفاده می‌کند.

پیش‌برد فروش می‌تواند اهداف و نتایج ایده آل بی‌شماری داشته باشد، که ما در این مطلب از سایت بی تی ال نیوز به تفصیل آنها را بررسی خواهیم کرد.

در درجه اول، پیش‌برد فروش برای ایجاد انگیزه در رفتار خریدار یا افزایش فروش در جهت دستیابی به هدفْ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این استراتژی تأثیرات گسترده‌ای هم خارج از فروش فوری دارد.

مزایا و معایب پیشبرد فروش

اجرای پیش‌برد فروش می‌تواند به ایجاد وفاداری و اشتیاق برای نام تجاری شما، افزایش فروش و درآمد و ایجاد بینش مثبتی در خریدار کمک کند. نکته منفی پیش‌برد فروش این است که برخی از مشاغل از وابستگی بیش از حد به آنها در تلاش برای افزایش فروش رنج می‌برند. در نتیجه، آنها وارد یک چرخه بازاریابی کوتاه مدت می‌شوند و برای برنامه‌ریزی برای اهداف و رشد بلند مدت دست و پا می‌زنند.

به عنوان مثال اگر در “دام پیش‌برد فروش” فرو بروید و به طور مداوم چنین استراتژی را اجرا کنید، ممکن است خریداران محصولات یا خدمات شما به آنها عادت کنند و وجود آنها را وظیفه شما بدانند. این موضوع می‌تواند منجر به:

  • بی‌ارزش شدن برند شما شود،
  • فروش محصولات یا خدمات شما با قیمت استاندارد و واقعی با مشکل مواجه شود.

از پیشبرد فروش می‌توانید برای جذب خریداران محصولاتی که کمتر در بازار شناخته شده‌اند استفاده کنید. همچنین اگر به تازگی وارد بازار شده‌اید، با استفاده از این استراتژی – یعنی تخفیف گذاشتن به روی برخی از محصولات – می‌توانید مخاطبین بیشتری را به سوی خود جلب کنید. تکنیک یکی بخر دو تا ببر دقیقا یکی از مثال‌های خوبِ این نوع استراتژی است.

انواع پیشبرد فروش

به صورت کلی دو دسته پیش‌برد فروش وجود دارند:

پیش‌برد فروش مصرف کننده: فرض می‌کنیم شما به تازگی وارد صنف فروش آجیل شده‌اید؛ برای ترغیب مشتریان به خرید بیشتر از شما، به ازای خرید هر ۲ کیلو آجیل، نیم کیلو آجیل رایگان هدیه می‌دهید. این استراتژی به شما کمک می‌کند تا به مشتریان بیشتری دست‌یابید که قاعدتا به مشتری دائمی شما تبدیل خواهند شد.

پیش‌برد فروش تجاری: در این نوع Sales Promotion، توزیع‌کنندگان و واسطه‌های خرید ترغیب می‌شوند تا حجم خرید خود را افزایش دهند. برای مثال شما واسطه فروش فرش دستبافت هستید و شرکت توزیع کننده به شما می‌گوید در ازای فروش ۲۰ تخته فرش، یک تخته فرش به صورت رایگان به شما تعلق می‌گیرد. از آنجایی که ارزش مادی یک تخته فرش دستبافت غیرقابل انکار است، انگیزه شما در فروش بیشتر محصولات آن شرکت افزایش خواهد یافت.

تکنیک‌های کاربردی در پیشبرد فروش

قبل از اتخاذ چنین استراتژی لازم است که درباره نوع مشتریان خود، نیازهای آنها، نوع رفتار مصرف‌کنند، ویژگی‌های محصول، بودجه د