پیشبرد فروش | Sales Promotion چیست و کمپانی‌های بزرگ چگونه از آن بهره می‌برند

 پیشبرد فروش | Sales Promotion چیست و کمپانی‌های بزرگ چگونه از آن بهره می‌برند

پیشبرد فروش و هزار راه نرفته

شرکت‌های موفق به خوبی می‌دانند که پیشبرد فروش یکی از موثرترین روش‌های افزایش فروش، بهبود رضایت مشتری و افزایش آگاهی از نام تجاری آنها است. پیشبرد فروش یا Sales Promotion برای چندین دهه با موفقیت زیادی مورد استفاده قرار گرفته است و صرف نظر از صنف یا اندازه کسب و کار شما، تکنیک‌های پیشبرد فروشی وجود دارند که می‌تواند برای شما نیز مفید واقع شوند.

پیشبرد فروش یک نوع استراتژی بازاریابی است که در آن یک شرکت از کمپین‌های کوتاه‌مدت برای جلب توجه و ایجاد تقاضا برای محصول یا خدمات استفاده می‌کند.

پیش‌برد فروش می‌تواند اهداف و نتایج ایده آل بی‌شماری داشته باشد، که ما در این مطلب از سایت بی تی ال نیوز به تفصیل آنها را بررسی خواهیم کرد.

در درجه اول، پیش‌برد فروش برای ایجاد انگیزه در رفتار خریدار یا افزایش فروش در جهت دستیابی به هدفْ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این استراتژی تأثیرات گسترده‌ای هم خارج از فروش فوری دارد.

مزایا و معایب پیشبرد فروش

اجرای پیش‌برد فروش می‌تواند به ایجاد وفاداری و اشتیاق برای نام تجاری شما، افزایش فروش و درآمد و ایجاد بینش مثبتی در خریدار کمک کند. نکته منفی پیش‌برد فروش این است که برخی از مشاغل از وابستگی بیش از حد به آنها در تلاش برای افزایش فروش رنج می‌برند. در نتیجه، آنها وارد یک چرخه بازاریابی کوتاه مدت می‌شوند و برای برنامه‌ریزی برای اهداف و رشد بلند مدت دست و پا می‌زنند.

به عنوان مثال اگر در “دام پیش‌برد فروش” فرو بروید و به طور مداوم چنین استراتژی را اجرا کنید، ممکن است خریداران محصولات یا خدمات شما به آنها عادت کنند و وجود آنها را وظیفه شما بدانند. این موضوع می‌تواند منجر به:

  • بی‌ارزش شدن برند شما شود،
  • فروش محصولات یا خدمات شما با قیمت استاندارد و واقعی با مشکل مواجه شود.

از پیشبرد فروش می‌توانید برای جذب خریداران محصولاتی که کمتر در بازار شناخته شده‌اند استفاده کنید. همچنین اگر به تازگی وارد بازار شده‌اید، با استفاده از این استراتژی – یعنی تخفیف گذاشتن به روی برخی از محصولات – می‌توانید مخاطبین بیشتری را به سوی خود جلب کنید. تکنیک یکی بخر دو تا ببر دقیقا یکی از مثال‌های خوبِ این نوع استراتژی است.

انواع پیشبرد فروش

به صورت کلی دو دسته پیش‌برد فروش وجود دارند:

پیش‌برد فروش مصرف کننده: فرض می‌کنیم شما به تازگی وارد صنف فروش آجیل شده‌اید؛ برای ترغیب مشتریان به خرید بیشتر از شما، به ازای خرید هر ۲ کیلو آجیل، نیم کیلو آجیل رایگان هدیه می‌دهید. این استراتژی به شما کمک می‌کند تا به مشتریان بیشتری دست‌یابید که قاعدتا به مشتری دائمی شما تبدیل خواهند شد.

پیش‌برد فروش تجاری: در این نوع Sales Promotion، توزیع‌کنندگان و واسطه‌های خرید ترغیب می‌شوند تا حجم خرید خود را افزایش دهند. برای مثال شما واسطه فروش فرش دستبافت هستید و شرکت توزیع کننده به شما می‌گوید در ازای فروش ۲۰ تخته فرش، یک تخته فرش به صورت رایگان به شما تعلق می‌گیرد. از آنجایی که ارزش مادی یک تخته فرش دستبافت غیرقابل انکار است، انگیزه شما در فروش بیشتر محصولات آن شرکت افزایش خواهد یافت.

تکنیک‌های کاربردی در پیشبرد فروش

قبل از اتخاذ چنین استراتژی لازم است که درباره نوع مشتریان خود، نیازهای آنها، نوع رفتار مصرف‌کنند، ویژگی‌های محصول، بودجه در نظر گرفته شده و شرایط بازار اطلاعات کاملی داشته باشید و پس از آن از تکنیک‌هایی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت استفاده کنید.

اعمال تخفیف در قیمت محصولات

اعمال تخفیف به روی برخی از محصولات مصرفی، یکی از رایج‌ترین روش‌های پیشبرد فروش است. تخفیف دادن – ولو جزئی – باعث ایجاد حس خوشایندی در مشتریان می‌شود و احساس بهتری نسبت به کسب و کار شما پیدا خواهند کرد. از طرف دیگر، تخفیف دادن باعث افزایش وفاداری مشتریان خواهد شد و کسب و کار شما را بدون چشم‌داشتی به دوستان خود معرفی خواهند کرد.

اعمال تخفیف به شیوه‌های مختلفی صورت می‌گیرد:

  • تخفیف قیمتی: فروشنده روی قیمت کالایی که ۵۰ هزارتومان است را خط می‌کشد و قیمت ۳۵ هزارتومان را جلوی آن می‌نویسد. با مقایسه قیمت قبل و بعد از تخفیف، مشتریان ترغیب به خرید می‌شوند.
  • تخفیف درصدی: اعمال تخفیف به صورت درصدی از قیمت اصلی بیان می‌شود. برای فروش کالاهایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، تخفیف‌های بالای ۵۰% راهگشا است.
  • تخفیف در نرخ محاصبه: بیشتر برای بالابردن حجم خرید مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ترغیب مشتریان به خرید ۱۰ کیلو برنج به جای ۳ کیلو، اعمال تخفیف در قیمت هر کیلو بسیار مثمرثمر خواهد بود.

 

پیشبرد فروش با استفاده از پروموتر

یکی از بهترین روش‌های پیشبرد فروش، استفاده از نیرو‌های پرومتر است. به این صورت که شما می‌توانید علاوه بر اعمال تخفیف برروی محصولات، با مستقر کردن نیرو‌های آموزش دیده و متخصص در نقطه فروش، این تخفیفات و همچنین ویژگی‌های محصولتان را به گوش مخاطبین برسانید.

 

پیشبرد فروش در فضای مجازی

یکی دیگر از روش‌های اجرای پیش‌برد فروش، استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. ایجاد یک صفحه مجازی هیچ هزینه‌ای در بر نخواهد داشت، اما خیلی راحت می‌توانید به هزاران مشتری بالقوه دست‌ پیدا کنید. اما صرف داشتن یک حساب کاربری نمی‌تواند به پیش‌برد فروش شما کمک کند؛ برای اینکار توجه به نکات ذیل الزامی است.

  • لینک محصولات خود را با یک متن جذاب همراه کنید تا مشتریان رغبت کنند حداقل به صفحه کسب و کار شما رجوع کنند.
  • حتما نظرات، انتقادات و پیشنهادات کاربران را با گشاده‌روی پاسخ دهید.
  • همیشه فعال باشید و فعالیت خود را محدود به زمان‌های خاصی نکنید. در چشم بودن یکی از استراتژی‌های فروش بیشتر است.
  • از محصول یا خدمات خود، محتوای متنی و ویدیویی جذاب تهیه کنید؛ همیشه به دنبال روش‌های امتحان شده نباشید و برای موفقیت کسب و کار خود استراتژی‌های امتحان نشده‌ای را بکار ببرید.

پیشبرد فروش با اعطای اشانتیون

یکی دیگر از راه‌های جذاب افزایش فروش و شناساندن برند تجاری، عرضه اشانتیون‌های خاص با تصویر لوگو یا نام برند به روی آنها است. اشانتیون‌ها حتما باید به صورت رایگان در اختیار مشتریانی که از همکاری با شما خشنود هستند، قرار گیرند.

استراتژی‌های بازاریابی و کمپین‌های تبلیغاتی موفق را در BTLnews جستجو کنید

اگر در تیم تبلیغاتی مشغول به کار هستید و یا قصد دارید برای کسب و کار خود کمپین بازاریابی به راه بیاندازید، پیشنهاد می‌کنیم وبسایت بی‌تی‌ال نیوز را بوک‌مارک کنید تا از محتوای درجه یک ما بهره‌مند شوید. ما در وبسایت btlnews به هر آنچه که در دنیای تبلیغات اتفاق می‌افتد خواهیم پرداخت و آنها را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ما همواره از پیشنهادات، نظرات و انتقادات شما در پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنیم و بسیاری از اصلاحاتی که در وبسایت رخ داده‌اند، به وسیله کامنت‌هایی بود که کاربران برای ما درج کرده‌اند. لذا، با درج نظرات سازنده خود ما را در این مسیر همراهی کنید.

تیم تحریریه BTLNEW

https://btlnews.ir/

تیم تحریریه BTL با نقد و بررسی اصولی پروژه های تبلیغاتی، طراحی و اجرای آن ها از نوع Objective شما را در راستای رسیدن به موفقیت های بزرگ، گسترش کسب و کار و برندسازی همراهی می کند.

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *