نگاهی به نمایشگاه صنایع غذایی و غرفه برند TNT

مختصری درباره نمایشگاه

امسال بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته (آگروفود) در تاریخ ۱۳ تا ۱۶ مهر در شرایطی برگزار شد که بخاطر وضعیت موجود بسیاری از شرکتها تمایلی به حضور در این نمایشگاه نداشتند و در نتیجه با تعداد سالن کمتر و فقط در ۵ سالن و همچنین حضور کمتر برندهای معتبر (فقط ۱۸۶ برند) مواجه بودیم.
تردیدی نیست که افت مشارکت در برگزاری نمایشگاه و همچنین حضور مخاطب در بازدید از آن از وضعیت کرونا تأثیر پذیرفته است، بطوریکه عملاً فقط غرفه چند شرکت با حضور پرشور و قابل انتظار بازدیدکنندگان مواجه بود و بسیاری از غرفه های دیگر در خلوت و بدون حضور بازدیدکننده در حال پرزنت محصولاتشان بودند.

نوآوری در خدمات

بنا به شرایط موجود و جلوگیری از شیوع کرونا در بین غرفه داران و بازدیدکنندگان، انتظار استفاده از نوآوری های سخت افزاری و نرم افزاری در محل برگزاری نمایشگاه بودیم که شاید تنها فعالیت انجام شده در این راستا، گوشزد کردن مردم به استفاده از ماسک {خودشان} و عبور از تونل ضدعفونی، و همچنین کنترل تب در هنگام ورود افراد به سالن های محل برگزاری نمایشگاه بود و هیچگونه فعالیت پیشگیری دیگری در خصوص ازدحام افراد در راهروهای نمایشگاه و یا داخل غرفه ها تعبیه نشده بود.
در این شرایط که سلامتی افراد از هرموضوع دیگری اهمیت بیشتری پیدا کرده است، شاید طراحی و اجرای نمایشگاه مجازی بهترین روش برای برگزاری گردهمایی های نمایشگاهی برای صنایع مختلف میتواند باشد. (نمایشگاه اینوتکس سال ۱۳۹۹ بصورت مجازی برگزار شد.)

آداب برگزاری نمایشگاه

یکی از مواردی که کمک شایانی به افزایش نرخ بازدید از غرفه ها دارد، طراحی اختصاصی و جذاب فضای غرفه های نمایشگاهی است. در نمایشگاه آگروفود ۹۹ بسیاری از شرکتهای حاضر اقدام به طراحی غرفه های جذاب و تاثیر گذار برای معرفی محصولات تولیدی خودشان و همچنین حضور میهمانان و مدعوین خود نموده بودند ولی نکته ای که در طراحی غرفه ها بسیار مشهود بود، عدم تناسب طراحی و حتی رنگ غرفه ساخته شده (که طبیعتاً هزینه هنگفتی برای ساخت و تجهیز آن شده است)، با ماهیت برند و محصول موردنظر بود. که عموماً غرفه هایی با طراحی های تکراری و چه بسا یکسان را شاهد بودیم.
فارغ از اینکه مقوله آموزش غرفه داران در بسیاری از شرکتها به درستی انجام نشده بود و شاهد عدم اطلاع غرفه دار یا مسئول میز پذیرش از اطلاعات شرکت بودیم، در برخی غرفه ها شاهد عدم حضور مدیران بازاریابی و مدیران برند شرکت موردنظر در داخل غرفه شرکت در طول برگزاری نمایشگاه بودیم.

غرفه ای از جنس انرژی

نمایشگاه، بستر مناسبی برای معرفی محصول به شرکتهای پخش محلی و استانی در زمان لانچ محصول جدید و همچنین جذب توزیع کنندگان معتبر و قوی برای توزیع محصول در مناطق جغرافیایی تعیین شده می باشد.
از همان ابتدای ورود به سالن ۵ غرفه شرکت صنایع غذایی سحرچین و برند نوشیدنی انرژی زا TNT از فاصله دور با دیوارهای بلند خودنمائی میکند. به اعتقاد نگارنده، این غرفه را میتوان بعنوان جذاب ترین و تأثیرگذارترین غرفه نمایشگاه آگروفود ۹۹ انتخاب نمود چرا که اِلِمان های تأثیرگذاری تبلیغات محدود BTL را به درستی در غرفه خود به اجرا گذاشته بود که در زیر به تعدادی از آنها اشاره میکنم:

  • تناسب طراحی غرفه با ماهیت محصول

  • تناسب طراحی غرفه با گروه مشتری هدف
  • تفکر رویداد محور به موضوع حضور در نمایشگاههای تجاری
  • استفاده از داستانسرایی و گیمیفیکیشن برای بازدید کنندگان

  

  • طبقه بندی بازدیدکنندگان قبل از ورود به داخل غرفه به گروههای بازدیدکننده عادی، میهمان، میهمان ویژه، توزیع کننده و راهنمایی صحیح آنها به کارمند مسئول در داخل غرفه با استفاده از بج ارائه شده در درب ورودی غرفه
  • کانتر مخصوص شرکای تجاری برند و توزیع کنندگان محصولات شرکت در هر استان جهت پذیرش پیشنهادات خرید از بنکداران و توزیع کنندگان خُرد و محلی

  • طراحی فرم های همکاری جهت هدفمند نمودن ارتباطات

  • طراحی موزیک های اختصاصی برای برند متناسب با گروه مشتریان

  • پذیرایی مناسب و بهداشتی از میهمانان با توجه به زمان حضور آنها در داخل غرفه
  • طراحی فضای بار و استفاده از نوشیدنی انرژی زا بعنوان نوشیدنی پذیرایی کوکتل در رویدادها و در راستای تغییر فرهنگ مصرف این گروه محصول و ایجاد کانال فروش جدید

  • پذیرش محدود تعداد افراد واجد شرایط ورود به داخل غرفه در راستای رعایت فاصله اجتماعی و کنترل بیشتر پروتکل های بهداشتی
  • رعایت پروتکل های بهداشتی توسط غرفه داران و همچنین گوشزد نمودن رعایت پروتکل های بهداشتی به افراد و میهمانان حاضر در غرفه

  • آموزش دقیق و حرفه ای مسئولیتهای غرفه داران و افراد حاضر در رویداد و پاسخگویی مناسب به بازدیدکنندگان
  • طراحی ماکت محصول در اندازه های بزرگتر و استفاده از آن بعنوان میزپذیرایی

  • استفاده از ابزارهای تبلیغاتی مناسب نمایشگاه
  • توجه به تمامی جزِئیات و المان های موجود در غرفه

استفاده صحیح از موارد ذکر شده توسط مدیران شرکت TNT، در شرایطی که عموم شرکتها با مشکل تأمین مواد اولیه و کمبود نقدینگی و همچنین مشکلات ناشی از افزایش قیمت ها در بازار و نگه داشت مشتری و مصرف کننده فعلی هستند، نه تنها نشان از حضور پرقدرت برند در بازار FMCG و نوشیدنی های انرژی زا و دومین حضور خود در نمایشگاه آگروفود ایران را دارد، بلکه این امید را به توزیع کنندگان استانی این برند داده است که همیشه راهکارهایی برای حمایت از آنها و توسعه کسب و کار  آنها توسط شرکت را خواهد داشت.
حضور غرفه TNT در نمایشگاه نشانگر انتخاب صحیح روش تبلیغات محدود (BTL) توسط مدیران و مشاوران این برند در شرایط بحرانی به منظور دسترسی صحیح و هدفمند به مشتریان و صرف هدفمند بودجه تبلیغات است.

نتیجه:

بنده در سمینارها و مقالات مختلف بارها گفته ام که ATL برای شما برند میسازد و BTL برای شما میفروشد. طبیعتاً در شرایط بحران اقتصادی، بهترین انتخاب برای بقا و رشد برندها، افزایش فروش در کوتاه مدت هست.

طراحی صحیح کمپین های تبلیغاتی و اجرای صحیح پروژه های تبلیغاتی BTL کمک شایانی به افزایش سهم بازار برند میکند.

 

سعید اسمعیل لو

سخنران، مدرس و مشاور حوزه کسب و کار

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *