مرچندایزینگ چیست؟ نکات مهم در مرچندایزینگ

 مرچندایزینگ چیست؟ نکات مهم در مرچندایزینگ

مرچندایزینگ چیست و با چه هدفی انجام می شود؟ چگونه می توان در این حوزه موفق عمل کرد و شاهد بیشترین تاثیر بود؟ مرچندایزر چیست؟ چرا برای رشد و توسعه کسب و کار به یک مرچندایزر نیاز داریم؟ برای اینکه درباره این موضوع اطلاعات کافی کسب کنید در این مطلب همراه ما باشید.

مرچندایزینگ چیست؟

مرچندایزینگ (Merchandising) به معنی بازپردازی بوده و از آن دست روش های بازاریابی است که در محل فروش انجام می شود تا مشتری را به خرید ترغیب کند.

زمانی که وارد یک مرکز خرید می شوید، احتمالا بین چند فروشگاه مشابه در آن مرکز خرید، به یکی از آن ها که ویترین زیبا و شیک تری دارند مراجعه می کنید. به طور کلی نوع چیدمان کالا تاثیر مستقیم بر روی جلب توجه مخاطب دارد.

در مرچندایزینگ با چیدمان صحیح و اصولی کالا، سعی بر این داریم که توجه مخاطبان را جلب کرده و آن ها را به خرید تشویق کنیم.

می توان در این روش، نوع خاصی از یک محصول را، بیش از سایر محصولات در معرض توجه قرار داد؛ و یا این کار را درمورد چند محصول متفاوت انجام دهیم.

به این معنی که اگر می خواهید یکی از محصولات موجود در فروشگاه را بیشتر از سایر کالاها به فروش برسانید، استفاده از این روش بازاریابی یک پیشنهاد خوب برای شما خواهد بود.

مرچندایزر چیست؟

مرچندایزر شخصی است که با هدف چیدن صحیح و اصولی محصولات، در فروشگاه حضور دارد. به عبارتی با رعایت اصول بازاریابی فروشگاهی و با شناخت مخاطبین هدف شما، سعی بر این دارد که مخاطبین را به خرید ترغیب کرده و آن ها را به مشتری تبدیل نماید.

اگر قصد دارید از روش مرچندایزینگ برای بازاریابی در محل فروشگاه استفاده کنید، قطعا نیاز به یک مرچندایزر در تیم بازاریابی خود خواهید داشت. مرچندایزر باید خلاق و خوش ذوق باشد و توانایی بررسی و تحلیل رفتار مخاطبین و تاثیر چیدمان کالا بر میزان فروش را داشته باشد. البته آشنایی با اصول بازاریابی را می توان مهم ترین مهارت یک مرچندایزر معرفی کرد.

مرچندایزر چیست

هدف از مرچندایزینگ

اما هدف از انجام مرچندایزینگ چیست؟ این کار اگر چه مزایای زیادی دارد اما با دو هدف کلی انجام می شود که در اینجا هر یک از آن ها را شرح می دهیم.

جلب توجه مشتری

در صورتی که ویترین فروشگاه شما با طراحی خاص و اصول مرچندایزینگ چیده شده باشد، توجه مخاطبین به آن جلب شده و احتمال خرید در آن ها افزایش می یابد. با این روش می تواند محصولات مورد نظر خود را به گونه ای بچینید که نسبت به سایر محصولات بیشتر دیده شده و نظر افراد را جلب کند.

استفاده بهینه از فضای فروشگاه

اگر فروشگاه کوچکی دارید و در آن فضای کافی برای چیدن محصولات ندارید، مرچندایزینگ به کمک شما می آید. در این روش می توانید از حداقل فضای فروشگاه، حداکثر استفاده را داشته باشید.

مرچندایزر

نکات مهم در بازپردازی یا مرچندایزینگ چیست؟

هنگامی که به مرچندایزینگ می پردازید، باید به چند نکته مهم توجه کنید که نتیجه مطلوب و دلخواهی به دست آورید.

چیدمان ویترین

ویترین فروشگاه اولین چیزی است که مخاطب را جذب می کند. با چیدن ویترین به نوعی فروشگاه خود را به دیگران معرفی و آن ها را برای ورود به فروشگاه تشویق می کنید.

مقاله پیشنهادی : تبلیغات در فروشگاه های زنجیره ای

طرح چیدمان کالا داخل فروشگاه

پس از ورود افراد به فروشگاه، باید آن ها را به مشتری تبدیل کنید که یکی از روش های تبدیل مخاطب به مشتری، چیدن صحیح کالا و اقلام داخل فروشگاه است. در داخل فروشگاه باید محصولات را به گونه ای در کنار یکدیگر قرار دهید که در مخاطب با دیدن آن ها، احساس نیاز ایجاد شود. قرار دادن کالاهای مرتبط در کنار یکدیگر، یکی از این روش های ایجاد احساس نیاز در مشتری است. به این صورت که با خرید یک محصول، فرد محصولاتی که در کنار آن قرار گرفته اند را دیده و شاید به خرید آن ها ترغیب شود.

به عنوان مثال اگر فروشگاه مواد خوراکی دارید، قرار دادن خامه در کنار عسل می تواند به فروش بهتر آن ها کمک کند.

مرچندایزینگ

شناخت مخاطب

شناخت مخاطب در هر روش بازاریابی، از اصلی ترین و مهم ترین مراحلی است که باید انجام دهید. مرچندایزینگ نیز از این امر مستثنی نیست و باید قبل از انجام آن، باید مخاطبین هدف خود را مشخص کرده و درباره آن ها به خوبی تحقیق کرده باشید.

در مرچندایزینگ باید بدانید کدام محصولات را در چه زمانی، در کدام قسمت فروشگاه، با چه قیمتی و با چه چیدمانی در معرض دید مشتری قرار دهید. بنابراین شناخت مخاطبین هدف، بسیار مهم است؛ چرا که با این کار می دانید محصولات فروشگاه خود را چگونه به مشتریان خود معرفی کنید.

نکته آخر و بسیار مهم اینکه این روش برای فروش بهتر و بیشتر محصولات جدید نیز بسیار کاربردی و تاثیرگذار است. کافی است محصول جدید را با اصول مرچندایزینگ به مشتری نمایش داده و آن ها را به خرید تشویق کنید.

نظر شما درباره مرچندایزینگ چیست؟ آیا تا کنون به چیدمان فروشگاه ها توجه کرده اید؟ اگر یک فروشگاه دارید، چقدر به چیدمان کالاها در ویترین و داخل فروشگاه اهمیت می دهید و چه نتیجه ای از این چیدمان دیده اید؟

 

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *