درباره BTLNEWS

امروزه شاهد اجرای پروژه های تبلیغاتی زیادی در حوزه‌های مختلف، برای برندسازی و گسترش کسب و کارها هستیم. گاهی این پروژه ها عالی، بدون نقص و یا حداقل با تعداد مشکلات بسیار کمی اجرا می شوند، اما در برخی مواقع نقدهای مهم و تاثیرگذاری به این پروژه ها وارد است که حتی مجری کمپین یا پروژه نسبت به آن ها بی اطلاع است.

انتقاد از چگونگی طراحی و اجرای پروژه‌های تبلیغاتی، می تواند در موفقیت کسب و کارها و اثربخشی تبلیغات آن ها بسیار موثر باشد. اما آن چه که مهم است، نحوه نقد و متدهایی است که در آن به کار برده می شود.

چرا نقد می کنیم؟ هدف از نقد کردن چیست؟ نقد تاثیرگذار چگونه انجام می شود؟ غالبا افراد بدون اینکه تعریف صحیحی از نقد داشته باشند، به نقد و بررسی اشخاص، کارها، رفتارها و… می پردازند، حال آنکه هیچ یک از استانداردها و تعاریف نقد را شامل نمی شود. ما در پایگاه خبری BTL News قصد داریم از روش های صحیح و با رعایت اصول و قواعد به نقد و بررسی پروژه های تبلیغاتی مختلف بپردازیم و علاوه بر اینکه به اجرای صحیح پروژه های تبلیغاتی کسب و کارها کمک کنیم، قدم هایی در راستای یادگیری بیشتر برداریم.

لازم است بدانید نقد، در ابتدا باید به یادگیری شخص نقدکننده کمک کند. برای اینکه به یک نقد موثر و مفید بپردازیم، باید تعدادی ابزار و یک Methodology داشته باشیم. داشتن مدل فکری یا Approach از دیگر ویژگی های نقد است که دو دیدگاه برای آن تعریف شده است:

  1. نقد متنی یا Text Chaol
  2. نقد فرا متنی یا Context Chaol

همان طور که گفته شد نقد کردن توسط اغلب افراد جامعه، معمولا خارج از چهارچوب و بدون رعایت اصول و قواعد نقد و تحلیل انجام می شود. در واقع زمانی که افراد با واژه نقد روبرو می شوند، اولین تعریفی که به ذهن آن ها می رسد، شنیدن نقطه نظرات منفی، نمایانگر کردن مشکلات، تخریب شدن و یا تخریب کردن است.

اساسی ترین هدف نقد و بررسی ، باید یاد گرفتن یا یاد دادن موضوع یا نکته ای هرچند کوچک باشد. این هدف به قدری مهم است که گاهی نقد بدون بیان کردن و در ذهن خود ما انجام می شود تا از آن نکته ای بیاموزیم.
پس اساسی ترین نکته ای که باید به آن اشاره کرد، هدف و منظور ما از نقد کردن است. آیا با انجام این نقد و تحلیل اطلاعاتی به خود ما یا افراد دیگر منتقل می شود؟ آیا نقد تنها با هدف تخریب و بیان مشکلات انجام می شود؟ پس از انجام بررسی های لازم و بیان نقدها، موضوع یا فردی که مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته پیشرفتی خواهد کرد؟

نقد از دیدگاه فروید

از دیدگاه فروید نقد در دو نوع Subjective و Objective تعریف می شود. در نقد Subjective مَنیت وجود دارد، بدین معنی که شخص نقدکننده از دیدگاه و مطابق میل خود به موضوع نگاه می کند.
اما در نقد Objective به جای منیّت، عینیّت وجود دارد که در آن، بر اساس اصول صحیح، علمی و ابزارهای استاندارد به نقد می پردازند و ارزش نتایج بررسی و تحلیل و در نتیجه نقد را بیشتر خواهد کرد.
همان طور که مشخص و واضح است، نقد Objective نسبت به نقد Subjective معتبرتر و البته دشوار تر است. به ویژه زمانی که به نقد افرادی از جمله رقبا می پردازید، استفاده از ابزارهای استاندارد و اصول علمی برای یک نقد Objective سخت خواهد شد.
هر زمان که عینیّت نقد کاهش یابد و نقد به سمت Subjective هدایت شود، احتمال ایجاد توهم توطئه افزایش می یابد.
ممکن است سوالی در ذهن شما ایجاد شود که آیا نیاز است نقد کننده، پس از بررسی راه حلی برای رفع مشکلات و مسائل بیان شده ارائه دهد یا خیر؟! باید بدانید که ارائه راه حل الزامی نیست، اما بیان دقیق اشکالات مهم و الزامی است. مورد مهم دیگر، یادگیری شما از نکات بیان شده در نقد و بررسی است.

به استقبال چالش ها بروید

یکی از مهم ترین چالش ها برای افراد و حتی کارآفرینان، پرسیدن سوال است. ممکن است پرسیدن سوال به این دلیل برای افراد سخت باشد که با دریافت پاسخ، با اشتباهات خود مواجه شوید. به عنوان مثال اشتباه بودن ایده و یا انتخاب غلط مشتریان هدف، ممکن است با دریافت پاسخ برای شما آشکار شود.

یک کارآفرین موفق، همواره به دنبال کشف حقایق است و می داند تایید و تشویق بی پایه دیگران، نه تنها موجب پیشرفت او نمی شود، می تواند مانع موفقیت و دستیابی به اهدافشان شود.
پایگاه خبری BTL News با نقد و بررسی اصولی پروژه های تبلیغاتی، طراحی و اجرای آن ها از نوع Objective شما را در راستای رسیدن به موفقیت های بزرگ، گسترش کسب و کار و برندسازی همراهی می کند.