ترید مارکتینگ چیست؟ استراتژی های بازاریابی تجاری

 ترید مارکتینگ چیست؟ استراتژی های بازاریابی تجاری

بازاریابی تجاری یا ترید مارکتینگ چیست؟ استفاده از این روش چه تاثیری در برندینگ، فروش و گسترش کسب و کار دارد؟ يک کارشناس ترید مارکتینک چه وظایفی برعهده دارد تا بهترین نتیجه را با استفاده از این روش بازاریابی،برای شما خلق کند؟

در این صفحه هر آنچه را که باید در مورد ترید مارکتینگ و یا بازاریابی تجاری بدانید، مطالعه خواهید کرد. قبل از هر چیز لازم است توضیح مختصری درباره مفهوم ترید مارکتینگ بیان کرده و سپس چند استراتژی پرکاربرد برای این روش بازاریابی معرفی کنیم.

ترید مارکتینگ چیست؟

ترید مارکتینگ (Trade Marketing) یکی از روش های قدیمی و بسیار موثر بازاریابی است که مهم ترین وظیفه آن، افزایش تقاضا در سطوح بالاتر از مصرف کننده از جمله خرده فروش، عمده فروش و توزیع کننده می باشد.

واضح است افزایش تقاضا در سطح مصرف کننده، بازاریابی مصرف کننده نام دارد که می توان آن را مکمل ترید مارکتینگ دانست و راه موفقیت در فروش را، پیش برد هر دو روش به صورت موازی معرفی نمود.

در بازاریابی تجاری، ابزار مختلفی وجود دارد که کارشناسان بازاریابی، با در نظر گرفتن شرایط کسب و کار شما، ممکن است هر یک از آن ها را انتخاب کرده و به کار گیرند.

یکی از مهم ترین و پرکاربرد ترین ابزارهای ترید مارکتینگ، تبلیغات BTL است که پیش تر به صورت کامل در مورد آن توضیح داده ایم.

مقاله پیشنهادی : تبلیغات BTL، ATL و TTL چیست؟

در واقع در بازاریابی تجاری، کارشناس ترید مارکتینگ، در لحظه خرید و در محل فروشگاه، احساس نیاز در خریدار ایجاد کرده و او را به خرید تشویق می کند.

وجود نمونه هایی از محصولات بر روی استند در فروشگاه، حضور افرادی برای اجرای سمپلینگ یا پروموتینگ و مواردی از این قبیل می تواند در خرید مشتری بسیار تاثیرگذار باشد.

باید بدانید که تبلیغ در محل و وجود برخی عوامل مانند نمونه محصولات و… تا ۷۰ درصد، باعث تحریک شدن و تشویق خریدار می شود.

بازاریابی تجاری یا ترید مارکتینگ، تاثیر مستقیم بر تصمیم مشتری درباره خرید محصول دارد.

استراتژی های ترید مارکتینگ

برای بهبود نتایج Trade Marketing ، بهتر است قبل از اجرا استراتژی های آن را به خوبی بشناسید و با کمک کارشناس ترید مارکتینگ، بهترین آن ها را انتخاب کنید. همان طور که گفته شد یکی از ابزارهای مهم بازاریابی تجاری، تبلیغات BTL است و می توانید از روش های بیان شده در تبلیغات BTL برای ترید مارکتینگ استفاده نمایید. در اینجا چند نمونه از پرکاربردترین ابزارها و روش ها را بیان می کنیم:

۱- چیدمان صحیح محصولات (مرچندایزینگ)

نوع چینش محصولات، یکی از مهم ترین مواردی است که اغلب افراد آن را کم اهمیت می شمارند؛ اما باید بدانید یک چینش سنجیده که با استراتژی انجام شده، می تواند تا حد زیادی توجه افراد را جلب کرده و آن ها را به خریدار و حتی مشتری دائمی شما تبدیل کند.

چیدمان منظم یا با شکل های خاص و یا چینش محصولات مرتبط در کنار هم، دو مورد از استراتژی های ساده ای است که هر فرد می تواند در فروشگاه خود لحاظ کند.

کارشناس ترید مارکتینگ

۲- وجود محصول در شلف و استندهای فروشگاه

اگر قصد دارید در مورد یک محصول خاص، در افراد احساس نیاز ایجاد کرده و آن ها را به خرید ترغیب کنید، باید آن محصول در شلف و استند فروشگاه موجود باشد. وجود عکس، کاتالوگ و یا بنر تبلیغاتی برای این کار کافی نیست.

۳- راهنمای محصول

راهنمای محصول شامل چند مرحله بوده و روش های مختلفی دارد. برای اینکه بتوانید در فروش یک محصول موفق عمل کنید، باید اطلاع رسانی های کافی درباره آن انجام دهید.

راهنمای استفاده از محصول، شرح چگونگی عملکرد آن و… از جمله مواردی است که می توانید درباره محصول بیان کنید. این راهنما می توانید به صورت شفاهی توسط یک نیروی بازاریاب یا با استفاده از ابزار مانند بروشور، بنر و… باشد.

۴- شرح مزایای محصول در محل فروش

اگر چه ممکن است افراد حاضر در فروشگاه، بارها درباره مزایای محصول مورد نظر شما شنیده و یا مطالعه کرده باشند، اما تکرار این موضوع، هنگامی که محصول حضور فیزیکی در فروشگاه دارد، تاثیرگذارتر است.

با شرح مزایای استفاده از محصول، احساس نیاز بیشتری در مشتری ایجاد شده و طبیعی است میل به خرید در او افزایش پیدا می کند. می توانید مزایا را به صورت لیستی از چند عبارت کوتاه در یک بنر و در نزدیکی استند محصول قرار داده و یا یک نیرو برای بیان شفاهی آن ها در نظر بگیرید.

بنابراین افرادی که در بازاریابی تجاری، به بیان مزایا و معرفی محصول می پردازند، باید به صورت کامل آن را شناخته و مزایای استفاده از آن را بدانند. در این صورت علاوه بر اینکه می توانند محصول مورد نظر را به صورت کامل معرفی کنند، در پاسخ به سوالات مشتریان، اطلاعات کافی و مفید دارند.

بازاریابی تجاری

نکته مهم درباره ترید مارکتینگ انجام تحقیقات بازار قبل از اقدام به بازاریابی است. یک کارشناس ترید مارکتینگ باید قبل از هر گونه اقدام، تحقیقات بازار انجام دهد. تحقیقات بازار شامل تمامی اقداماتی است که توسط آن اطلاعاتی را درباره بازار هدف، مشتریان، نوع محصول، میزان تقاضا و… به دست آورید.

به یاد داشته باشید، بازاریابی مصرف کننده مکمل ترید مارکتینگ بوده و نباید از موازی بودن این دو روش غافل شد. قطعا هر کسب و کار کوچک یا بزرگ، فروشگاه های کوچک یا فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ، می توانند با استفاده از یک استراتژی صحیح در بازاریابی تجاری و استفاده از تبلیغات BTL، به موفقیت های بزرگی دست یابند.

شما نیز می توانید نظرات و تجربیات خود را از بازاریابی تجاری در همین صفحه و در قسمت نظرات بیان نمایید.

somayyeh.sharifi

http://btlnews.ir

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *