تجربه برند چیست؟

 تجربه برند چیست؟

‌‌تجربه برند چیست و چه اثری بر فروش بیشتر، برندینگ و تمایل مشتری برای پرداخت بالاتر جهت خرید کالا دارد؟ تعریف تجربه برند، شناخت نمونه هایی از آن و مطالعه اثرات این روش بر مخاطب، می تواند کارفرمایان و صاحبان کسب و کار را در جهت بهبود عملکرد برندینگ و فروش محصولات راهنمایی کند. بنابراین اگر می خواهید اطلاعات کافی درباره این موضوع کسب کنید، پیشنهاد می کنم این مطلب را مطالعه کرده و در صورت لزوم استراتژی های آن را به کار ببرید.

تجربه برند چیست؟

تجربه برند یا brand experience یکی از انواع بازاریابی است که با توجه به نوع کسب و کار و مخاطبین هدف، شرایطی را برای اثرگذاری بر احساسات مشتری نسبت به برند یا محصول خاصی از آن ایجاد می کند.

این روش در زیر مجموعه بازاریابی تجربی قرار گرفته و سعی بر ایجاد یک تجربه خوشایند و ماندگار در مشتری، درباره محصول یا خدمتی خاص و یا حتی برند مورد نظر دارد.

روش ها و استراتژی های زیادی برای تجربه برند وجود دارد که می توان از آن ها برای ایجاد احساس و تجربه خوشایند در مشتری استفاده کرد، که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.

استراتژی های brand experience

۱- تبلیغ در رسانه ها

رسانه ها یکی از بسترهای مهم تبلیغ هستند که مخاطبان زیادی داشته و می توانند برند را در ذهن مخاطب ماندگار کند. این نوع تبلیغ معمولا با موسیقی یا یک سناریو همراه بوده که شعار تبلیغاتی را در خود جای داده است. به همین دلیل شعار تبلیغاتی و نام برند تا مدت طولانی فراموش نخواهد شد.

اما اگر روزنامه ها یا مجلات را به عنوان رسانه ای برای تبلیغ استفاده می کنید، می توانید از عناوین جذاب یا تصاویری که توجه فرد را جلب کند استفاده کنید.

تجربه برند

۲- ارائه کوپن تخفیف

تخفیف و خدماتی از این قبیل که به مشتری احساس خوشایند سود کردن را منتقل کند، شما را برای همیشه محبوب خواهد کرد. می توانید کوپن ها را از روش های مختلف مثل شبکه های اجتماعی، تراکت و… به مخاطبین خود اعلام کرده، در مرحله اول او را به مشتری و سپس به یک وفادار تبدیل نمایید.

۳- خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش، به معنی تداوم ارتباط شما با مشتری پس از فروش محصول است. ارائه راهنمایی های لازم به مشتری، در صورت امکان گارانتی محصول و هر موردی که می توانید برای آن پس از فروش، پشتیبانی داشته باشید، یک تجربه برند برای افراد است که حس خوبی به آن ها منتقل می کند.

۴- حضور آنلاین و همیشگی

در عصری که دسترسی به اینترنت برای اغلب افراد نه تنها امکان پذیر است، بلکه یکی از ملزومات زندگی به شمار می آید. حضور همه کسب و کارها در بستر اینترنت ضروری است. با این کار، هر زمان که محصولات شما مورد نیاز فرد باشد، آن را در شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجو و… خواهند دید.

حضور دائمی شما به صورت آنلاین باعث می شود، افراد در هر زمان و مکانی، امکان برقراری ارتباط با شما را داشته باشند و این موضوع، برند یا کسب و کارتان را در ذهن مخاطبین ماندگار خواهد کرد.

 brand experience

۵- حضور افرادی برای معرفی محصول

پروموتینگ و سمپلینگ از مواردی هستند که بارها درباره آن ها توضیح داده ایم. این دو روش که بخشی از تبلیغات BTL هستند، تاثیر بسیار چشمگیری در تجربه برند دارد.

حضور فرد یا افرادی در فروشگاه، که محصول مورد نظر را معرفی می کند، می تواند نظر مخاطب را جلب کرده و آن را به مشتری تبدیل کند. این روش می تواند امکان تست محصول توسط مشتری و یا ارائه کاتالوگ یا بروشوری از محصول، جهت شناخت بیشتر مخاطب نسبت به آن باشد.

در صورتی که مخاطب دعوت شما را برای تست محصول یا مشاهده کاتالوگ آن بپذیرد، گام مهمی در جهت فروش آن برداشته اید. چگونگی ارائه توضیحات توسط کارکنان بخش پروموتینگ و سمپلینگ، کیفیت محصول، ویژگی ها یا قیمت آن، گام های بعدی برای نزدیک شدن به فروش هستند.

تجربه برند

به یاد داشته باشید، تجربه برند در مشتری، از لحظه شناخت برند تا سال ها پس از استفاده محصول قابل تغییر است. پس در تمامی مراحل فروش و حتی خدمات پس از فروش سعی بر جلب رضایت مشتری داشته باشید.

اگر یک محصول با کیفیت را به روش سمپلینگ معرفی کرده و با قیمت مناسب به مشتری می فروشید، اما پس از مدتی دچار مشکل شده و شما خدمات پس از فروش کاملی ندارید، قطعا تجربه های پیشین مشتری به واسطه عدم پشتیبانی شما از محصول، به یک حس ناخوشایند و تجربه منفی تبدیل می شود.

بنابراین سطح کیفیت تمام عوامل و عناصر مرتبط با برندتان را افزایش داده و سعی کنید در هر مرحله، حس بهتری به مشتری بدهید. معرفی محصول در فروشگاه توسط کارکنان خوش رو، کیفیت محصول، قیمت مناسب، خدمات پس از فروش و در نهایت حضور مدام برندتان در بسترهای پر مخاطب جهت یادآوری برند به افراد، از جمله مواردی است که می توانید از آن برای ایجاد حس اعتماد در مشتری کمک گرفته و برندتان را در ذهن آن ها ماندگار کنید تا تعداد زیادی مشتری وفادار داشته باشید.

شما کدام یک از استراتژی ها را برای تجربه برند تایید می کنید و به نظرتان کدام یک از موارد گفته شده تاثیر بیشتری بر مخاطب دارد؟ می توانید نظرات و تجربیات خود را از فروش محصولات و تجربه مشتری ها نسبت به خرید از شما و یا حس و تجربه خودتان نسبت به برندی خاص را در قسمت نظرات بیان کنید.

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *