گوریلا مارکتینگ متل | گوریلا مارکتینگ چگونه بازی‌های شرکت Mattel را سر زبان‌ها انداخت

 گوریلا مارکتینگ متل | گوریلا مارکتینگ چگونه بازی‌های شرکت Mattel را سر زبان‌ها انداخت

در ابتدا نگاهی بیندازیم به ویدئو این کمپین تبلیغاتی و سپس به بررسی و تحلیل آن بپردازیم

بازاریابی پارتیزانی یا گوریلا مارکتینگ

بازاریابی پارتیزانی، گوریلا مارکتینگ و بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing) همه به یک نوع فرآیند تبلیغاتی دلالت دارند که بیشتر از سایر استراتژی‌های مارکتینگ، نامتعارف‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌باشند. در عوض، گوریلا مارکتینگ که از جنگ‌های چریکی الهام گرفته شده و به نزاع‌های نامنظم با استراتژی‌های اولیه معروف است، با توجه به جلب نظرات بیشتر مخاطبین، منجر به اخذ بهترین و بیشترین نتیجه ممکن خواهد شد. در این مطلب از سایت بی تی ال نیوز، قصد داریم درباره کمپین گوریلا مارکتینگ متل صحبت کنیم، کمپینی که توانست بار دیگر بازی‌های کارتی این شرکت را سر زبان‌ها بیاندازد.

گوریلا مارکتینگ متل

سازندگان بازی پیکشنری (Pictionary) شرکت متل (Mattel) توانستند یک روز عاری از هیجان در مرکز خرید را به روزی پر از شگفتی برای این خریداران در کانادا تبدیل کنند. هدف کمپانی تولیدکننده اسباب‌بازی – Mattel  – این بود که بار دیگر بتوان از طریق تبلیغات دیجیتالی خود، فروش بازی مفرح پیکشنری خود را افزایش دهد. این شرکت برای اینکه بتواند در یک روز معمولی جلب نظر کند، دست به انتخاب یکی از عجیب‌ترین روش‌های بازاریابی زد.

از آن به بعد، گوریلا مارکتینگ متل به یکی از موفق‌ترین نمونه‌های گوریلا مارکتینگ تبدیل شد که هم برای متل و هم برای تیم تبلیغاتی سود بسیار خوبی داشت. متل، یک پوستر معمولی که مانند تمام پوسترهایی بود که در سطح شهر دیده می‌شدند را به یک بازی زنده تبدیل کرد!

این پوسترِ زنده، عابران و رهگذرانِ مرکز تجاری را به بازی کردن Pictionary دعوت می‌کرد و پس از اینکه آنها را به چالش می‌کشید، جوایزی بیشتر از حد تصور به آنها اهدا می‌کرد. چه چیزی بهتر از هدیه گرفتن از یک پوستر زنده وسط یک روز معمولی در یک مرکز تجاری!

گوریلا مارکتینگ متل چگونه عمل کرد

همانطور که در ویدیو این بخش مشاهده می‌کنید (اگر تا الان موفق به دیدنش نشدید، پیشنهاد می‌کنیم ویدیو داخل این پست را مشاهده کنید)، در گوریلا مارکتینگ متل، یکی از افراد خُبره در بازی Pictionary از طریق مانیتوری که شبیه به یک پوستر تبلیغاتی است، به یک‌باره خریداران را تشویق می‌کند که با او در بازی پیکشنری همراه شوند.

این شخص از طریق دوربین مخفی شرکت‌کنندگان را زیر نظر دارد، یک تخته سفید، مداد و تایمر هم دارد تا شرکت‌کننده به جدی بودن بازی بیشتر پی ببرد! در حالی که یوتیوب و صفحات مجازی پر شده از شوخی‌های ترسناک و بی‌معنی، دیدن یک دوربین مخفی که با رهگذران بازی‌های ساده و مفرحی را انجام می‌دهد، بسیار لذت‌بخش است. گوریلا مارکتینگ متل به سادگی هرچه تمام‌تر توانست روزِ رهگذران و خریدارانِ مرکز تجاری را بسازد!

نگاه آماری و دقیق‌تر به گوریلا مارکتینگ متل

شرکت طراحی تبلیغ – TrojanOne – به جای آنکه به این چالش نگاه منفی داشته باشد، آن را به فرصتی برای یادآوری بازی ساده و مهیج پیکشنری (بازی که در آن یک شخص باید موضوع یا کلمه‌ای را با ترسیم شکل به شخص مقابل توضیح دهد) تبدیل کرد. چالشی که هرگز نمی‌توان آن را در دنیای مجازی با افراد مختلف به اشتراک گذاشت.

بازی کردن پیکشنری با یک پوستر، یک تجربه فیزیکی زنده، سرگرم کننده، خودجوش و اجتماعی بود که قبل از گوریلا مارکتینگ متل هرگز تجربه نشده بود. شرکت تبلیغاتی TrojanOne به خوبی می‌دانست که این موضوع برای تمام افراد یک تجربه بسیار جالب و پرنشاط است، از این‌رو تمام کمپین تبلیغاتی را ضبط کردند و با مخاطبان بیشتری از طریق یوتیوب و سایر پلتفرم‌ها به اشتراک گذاشتند.

آن چیزی که مردم را غافل‌گیر می‌کرد این بود که آنها فکر می‌کردند با یک پوستر معمولی پیکشنری سر و کار دارند. اما از همان لحظه اول که شخص داخل پوستر با رهگذران وارد تعامل می‌شد و به عکس‌العمل‌های آنها واکنش نشان می‌داد، گوریلا مارکتینگ متل به هدف خود رسید.

هدف چیزی نبود بغیر از جلب نظر افراد و سر زبان انداختن بازی پیکشنری که سال‌ها از دوران اوج فروشش می‌گذشت. مردم با یک مانیتور ۸۰ اینچی که در بالای آن یک دوربین بسیار کوچک نصب شده بود وارد چالش می‌شدند و رفته رفته افراد بیشتری مشتاقانه به تماشای بازی می‌نشستند. از طرف دیگر تمام زیر و بم کمپین تبلیغاتی گوریلی متل از طریق ۷ دوربین مخصوص، برای به اشتراک‌گذاری ضبط می‌شد.

جوایز هم به نوبه خود بسیار عجیب غریب بود، از یک ست کامل بازی متل گرفته تا یک عروسک خرسی ۲ متری؛ بسته به سن شرکت‌کننده از طرف شرکت متل انتخاب می‌شد.

نتایج گوریلا مارکتینگ متل

برای اینکه شرکت متل بتواند از کمپین گوریلا مارکتینگ خود بهترین استفاده را ببرد، ویدیوهای ضبط شده را به صورت تبلیغات قبل از پخش ویدیو در یوتیوب قرار داد. این کار باعث شد تا در ظرف کمتر از یک ماه، ویدیوی بارگذاری شده در یوتیوب بیش از یک میلیون بار دیده شود.

از طرفی هم نزدیک به ۸ میلیون ایمپرشن (Impression) شبکه‌های مجازی فیسبوک و توییتر عایدِ شرکت متل و بازی پیکشنری شد. جالب است بدانید ایجاد ایمپرشن (تاثیرگذاری و دیده‌شدن محتوا) در فضای مجازی به خصوص در شبکه‌های اجتماعی برای هر شرکتی می‌تواند یک آرزو باشد، از این‌رو شرکت متل با گوریلا مارکتینگ خود توانست محصول خود را در بیش از ۱۴۱ کشور دنیا بفروش برساند.

بی تی ال نیوز را دنبال کنید تا از مطالب مفید آن بهره‌مند شوید

اگر در یک تیم تبلیغاتی مشغول به کار هستید و یا اینکه برای شرکت خود دنبال بهترین روش بازاریابی هستید، جای درستی آمدید! ما در وبسایت بی تی ال نیوز، انواع و اقسام کمپین‌های تبلیغاتی که در سطح جهانی موفق بودند را به چالش می‌کشیم و مطالب مفید و علمی – بدور از هر گونه نظر شخصی و غیرکارشناسانه – را با شما اشتراک می‌گذاریم.

با ما در این راه سهیم باشید

حتما شما هم کمپین‌های تبلیغاتی فراوانی را می‌شناسید که تا الان در مورد آنها بحث نکرده‌ایم. پس پیشنهاد می‌کنیم بعد از اینکه متن و ویدیوهای این مطلب را خواندید، ما را از نقطه نظرات ارزشمندتان بهره‌مند کنیدد. کافی است در بخش ارسال نظرات، پیشنهاد و یا انتقادات خود را برایمان بنویسید. همکاران ما در بی تی ال نیوز با کمال دقت به تمامی نظرات پاسخ خواهند داد.

تیم تحریریه BTLNEW

https://btlnews.ir/

تیم تحریریه BTL با نقد و بررسی اصولی پروژه های تبلیغاتی، طراحی و اجرای آن ها از نوع Objective شما را در راستای رسیدن به موفقیت های بزرگ، گسترش کسب و کار و برندسازی همراهی می کند.

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *