بازاریابی مستقیم | آشنایی با مفهوم بازاریابی مستقیم و مزایای نهفته در این نوع مارکتینگ

 بازاریابی مستقیم | آشنایی با مفهوم بازاریابی مستقیم و مزایای نهفته در این نوع مارکتینگ

دایرکت مارکتینگ یا بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم یا Direct Marketing شامل هر گونه بازاریابی است که بر ارتباط یا توزیع مستقیم بین مصرف‌کنندگان متکی می‌باشد و رسانه‌های جمعی به عنوان شرکت ثالث هیچگونه دخل و تصرفی در این نوع بازاریابی ندارند. ارسال نامه، ایمیل، پیام‌گیرهای رسانه‌های اجتماعی و پیامک‌ها به خود اشخاص (مصرف کننده) از جمله سیستم‌های مورد استفاده در این نوع بازاریابی هستند. از آنجایی که هیچ یک از ارگان‌ها و واسطه‌ها در این نوع بازاریابی نقش ندارند به آن بازاریابی مستقیم گفته می‌شود.

در این پست از سایت بی تی ال نیوز قصد داریم شما را بیشتر با مفهوم دایرکت مارکتینگ آشنا کنیم.

بازاریابی مستقیم چگونه کار می‌کند

برخلاف کمپین‌های تبلیغاتی عمومی کلاسیک که از طریق شرکت‌های ثالثی مانند نشریاتِ رسانه‌ای یا رسانه‌های جمعی انجام می‌شوند، کمپین‌های بازاریابی مستقیم به طور مستقل برای برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبانِ هدف فعالیت می‌کنند.

در بازاریابی مستقیم، شرکت‌ها پیام‌ها و تبلیغات محصولات خود را از طریق رسانه‌های اجتماعی، ایمیل، پست الکترونیکی یا کمپین‌های تلفنی و حتی مراجعه به دفتر، مطب و شرکت مشتریان بالقوه ارائه می‌دهند. اگرچه تعداد ارتباطات ارسال شده می‌تواند بسیار زیاد باشد، اما بازاریابی مستقیم اغلب سعی می‌‎کند پیام‌ها را به صورت شخصی‌سازی شده به اشخاص ارسال کند تا نتیجه بهتری حاصل شود.

فراخوان به عمل (Call to Action) بخش مهمی از دایرکت مارکتینگ است؛ به این معنی که از گیرنده پیام خواسته می‌شود پس از رویت پیام بلافاصله از طریق تماس با یک شماره تلفن رایگان، ارسال کارت، یا کلیک روی لینک در رسانه‌های اجتماعی پاسخ دهد. هر گونه پاسخْ از طرف گیرنده نشان دهنده مثبت بودن روش اتخاذ شده برای تبلیغات است. به چنین روش‌هایی که در بازاریابی مستقیم به کار گرفته می‌شوند اغلب بازاریابی پاسخ مستقیم گفته می‌شوند.

هدف‌گیری در بازاریابی مستقیم

در بازاریابی مستقیم هرگاه بتوان طیف کمتری از مخاطبین را تحت تاثیر قرار داد، جواب بهتری از کمپین تبلیغاتی دریافت می‌شود. به این معنا که هرچه دایرکت مارکتینگ شکل وسیع‌تری به خود بگیرد، احتمال مثمرثمر قرار گرفتن آن به مراتب کاهش می‌یابد.

حتی اگر در هدف‌گیری دایرکت مارکتینگ اشتباهی از شما سر  بزند، ممکن است نتایج بسیار بدی را همراه داشته باشد. برای مثال؛ شما به طیف وسیعی از افرادی که احساس می‌کنید جزو مشتریان بالقوه شما هستند تماس می‌گیرید، در حالی که در هدف‌گیری خود اشتباه کردید و تنها موجب آزرده خاطر شدن آنها شدید.

ارسال نامه به درب منازل، ارسال تبلیغات از طریق ایمیل، پیامک‌های انبوه و پیام