بازاریابی مستقیم | آشنایی با مفهوم بازاریابی مستقیم و مزایای نهفته در این نوع مارکتینگ

 بازاریابی مستقیم | آشنایی با مفهوم بازاریابی مستقیم و مزایای نهفته در این نوع مارکتینگ

دایرکت مارکتینگ یا بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم یا Direct Marketing شامل هر گونه بازاریابی است که بر ارتباط یا توزیع مستقیم بین مصرف‌کنندگان متکی می‌باشد و رسانه‌های جمعی به عنوان شرکت ثالث هیچگونه دخل و تصرفی در این نوع بازاریابی ندارند. ارسال نامه، ایمیل، پیام‌گیرهای رسانه‌های اجتماعی و پیامک‌ها به خود اشخاص (مصرف کننده) از جمله سیستم‌های مورد استفاده در این نوع بازاریابی هستند. از آنجایی که هیچ یک از ارگان‌ها و واسطه‌ها در این نوع بازاریابی نقش ندارند به آن بازاریابی مستقیم گفته می‌شود.

در این پست از سایت بی تی ال نیوز قصد داریم شما را بیشتر با مفهوم دایرکت مارکتینگ آشنا کنیم.

بازاریابی مستقیم چگونه کار می‌کند

برخلاف کمپین‌های تبلیغاتی عمومی کلاسیک که از طریق شرکت‌های ثالثی مانند نشریاتِ رسانه‌ای یا رسانه‌های جمعی انجام می‌شوند، کمپین‌های بازاریابی مستقیم به طور مستقل برای برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبانِ هدف فعالیت می‌کنند.

در بازاریابی مستقیم، شرکت‌ها پیام‌ها و تبلیغات محصولات خود را از طریق رسانه‌های اجتماعی، ایمیل، پست الکترونیکی یا کمپین‌های تلفنی و حتی مراجعه به دفتر، مطب و شرکت مشتریان بالقوه ارائه می‌دهند. اگرچه تعداد ارتباطات ارسال شده می‌تواند بسیار زیاد باشد، اما بازاریابی مستقیم اغلب سعی می‌‎کند پیام‌ها را به صورت شخصی‌سازی شده به اشخاص ارسال کند تا نتیجه بهتری حاصل شود.

فراخوان به عمل (Call to Action) بخش مهمی از دایرکت مارکتینگ است؛ به این معنی که از گیرنده پیام خواسته می‌شود پس از رویت پیام بلافاصله از طریق تماس با یک شماره تلفن رایگان، ارسال کارت، یا کلیک روی لینک در رسانه‌های اجتماعی پاسخ دهد. هر گونه پاسخْ از طرف گیرنده نشان دهنده مثبت بودن روش اتخاذ شده برای تبلیغات است. به چنین روش‌هایی که در بازاریابی مستقیم به کار گرفته می‌شوند اغلب بازاریابی پاسخ مستقیم گفته می‌شوند.

هدف‌گیری در بازاریابی مستقیم

در بازاریابی مستقیم هرگاه بتوان طیف کمتری از مخاطبین را تحت تاثیر قرار داد، جواب بهتری از کمپین تبلیغاتی دریافت می‌شود. به این معنا که هرچه دایرکت مارکتینگ شکل وسیع‌تری به خود بگیرد، احتمال مثمرثمر قرار گرفتن آن به مراتب کاهش می‌یابد.

حتی اگر در هدف‌گیری دایرکت مارکتینگ اشتباهی از شما سر  بزند، ممکن است نتایج بسیار بدی را همراه داشته باشد. برای مثال؛ شما به طیف وسیعی از افرادی که احساس می‌کنید جزو مشتریان بالقوه شما هستند تماس می‌گیرید، در حالی که در هدف‌گیری خود اشتباه کردید و تنها موجب آزرده خاطر شدن آنها شدید.

ارسال نامه به درب منازل، ارسال تبلیغات از طریق ایمیل، پیامک‌های انبوه و پیام‌های خصوصی در شبکه‌های اجتماعی همگی از نوع بازاریابی مستقیم هستند که اگر به خوبی مدیریت نشوند هیچ فایده‌ای برای کسب و کار شما نخواهند داشت.

در بهترین و موثرترین کمپین‌های دایرکت مارکتینگ از لیست افرادی که به مشتری بودن آنها یقین داریم (یا حداقل شانس تبدیل شدن آنها به یک مشتری دائمی بسیار زیاد است) جهت ارسال پیام‌های شخصی‌سازی‌شده استفاده می‌شود. برای مثال؛ اگر کسب‌و‌کار شما مربوط به فروش پوشک نوزادان است تنها باید به خانواده‌هایی پیام‌های تبلیغاتی خود را ارسال کنید که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند.

ارائه کاتالوگ؛ قدیمی‌ترین روش بازاریابی مستقیم

ارسال کاتالوگ قدیمی‌ترین شکل بازاریابی مستقیم است که سابقه آن به نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی برمی‌گردد. اما در دوران جدید، کاتالوگ‌ها تنها به مصرف‌کنندگانی (یا بهتر است بگوییم مشتریان بالقوه) ارسال می‌شوند که علاقه‌ای – حتی اندک – به کاتالوگ‌های قبلی محصول شما نشان داده‌اند.

اما از طریق رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی مستقیم به صورت کاملا مدرن و مکانیزه‌تری انجام خواهد گرفت. شما با ارسال ایمیل به مخاطبین خود متوجه خواهید شد که شخص مورد نظر به روی لینک کلیک کرده یا خیر، چند دقیقه در صفحه کسب‌وکار شما مانده و آیا اقدام به اضافه کردن محصولی به سبد خرید خود کرده یا خیر. همه این اطلاعات برای ارسال مجدد پیام‌های تبلیغات در بازاریابی مستقیم در نظر گرفته می‌شوند.

مزایا و معایب بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم یکی از محبوب ترین و موثرترین (اگر به درستی سازمادهی شود) ابزارهای بازاریابی به منظور ایجاد ارتباط مستقیم با مخاطبان هدف است. دایرکت مارکتینگ به ویژه برای شرکت‌هایی با بودجه کم تاسیس شده‌اند و نمی‌توانند هزینه تبلیغات تلویزیونی یا اینترنتی را بپردازند، جذابیت خود را دارد . هنگامی که جهان از طریق بسترهای دیجیتالی به طور فزاینده‌ای به هم متصل شده، رسانه‌های اجتماعی راهی موثر برای بازاریابی مشتریان می‌شود.

با این حال، مشکل اصلی در دایرکت مارکتینگ، عدم وجود نمایه و برندسازی است که توسط یک شرکت ثالث در دیگر کمپین‌‌های تبلیغاتی برای تایید برند تجاری شما ارائه می‌شود. برای مثال، هنگامی که روزنامه پرفروش و مورد اطمینان نیویورک تایمز تبلیغی از شرکت شما را در یکی صفحات خود چاپ می‌کند و با اینکه شما هزینه گزافی را بابت آن متقبل می‌شوید، اما این کار باعث افزایش اطمینان مشتریان به کسب‌وکارتان و برند تجاری شما خواهد شد.

ارزیابی اثربخشی یک کمپین تبلیغاتی بازاریابی مستقیم آسان‌تر از سایر انواع کمپین‌های تبلیغاتی است، چرا که شرکت می‌تواند به طور مستقیم داده‌های بدست آمده از کمپین بازاریابی خود را مورد تجزیه و تحلیل آنی قرار دهد. شرکت‌ها در استفاده از روش‌های مختلف دایرکت مارکتینگ می‌توانند راندمان کمپین خود را از طریق تعداد تماس‌گیرندگان، ارسال جواب‌های مشتریان به کارت‌های دعوت و میزان کلیک خوردن روی لینک‌های ارسالی اندازه‌گیری کنند.

برای ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی به تجربه و دانش احتیاج است

اگر به تازگی وارد دنیای تبلیغات شده‌اید و یا در صدد ایجاد یک کمپین تبلیغاتی برای شرکت خود هستید، حتما با مشکلات ریز و درشتی مواجه خواهید شد که منشا تمام آنها عدم وجود تجربه کافی است. برای هرچه بهتر برآورده کردن نیازهای کسب‌وکارها از کمپین‌های تبلیغاتی باید با انواع روش‌ها و مثال‌های موفق و شکست‌خورده این حیطه آشنا باشید.

بی تی ال نیوز همانجایی است که می‌توانید به دانش بازاریابی خود بیافزایید. در BTLnews هر آنچه که مشاهده می‌کنید طبق آمار و ارقام رسمی است که شرکت‌ها ارائه داده‌اند و هیچگونه نظر شخصی در آنها دخیل نیست. ما با برگردان کمپین‌های تبلیغاتی موفق سعی داریم تا شما را با چگونگی ایجاد چنین کمپین‌هایی آشنا کنیم.

نظرات شما چراغ راه ما است

بسیاری از مطالبی که در سایت وجود دارند به وسیله خوانندگان ما توسعه یافته‌اند؛ یعنی تیم پشتیبانی بی تی ال نیوز با خواندن تمامی نظرات، خواسته‌های خوانندگان عزیز را به تیم تولید محتوا ارجاع می‌دهد. این شیوه باعث شده تا بسیاری از مطالب به خواست خوانندگان BTLnews ایجاد شوند که برای همه مثمرثمر نیز هستند. پس اگر مطلبی در خصوص دنیای بازاریابی به ذهن‌تان می‌رسد که پوشش آن برای همه مفید خواهد بود آن را از ما دریغ نکنید. همواره مشتاق خواندن نظرات شما خواهیم بود.

تیم تحریریه BTLNEW

https://btlnews.ir/

تیم تحریریه BTL با نقد و بررسی اصولی پروژه های تبلیغاتی، طراحی و اجرای آن ها از نوع Objective شما را در راستای رسیدن به موفقیت های بزرگ، گسترش کسب و کار و برندسازی همراهی می کند.

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *