بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

 بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ چیست؟ این روش بازاریابی چه آورده و مزیتی برای کسب و کارتان خواهد داشت؟ باید بدانید که شما می توانید با صرف هزینه کمتر نیز یک رویداد برگزار کنید. اما باید توجه کنید که آیا این رویداد برای کسب و کارتان مفید خواهد بود؟ برای اینکه اطلاعات کافی درباره ایونت مارکتینگ، چگونگی برگزاری رویداد ها و نکات مهم در این باره بدانید، در این مطلب همراه ما باشید.

بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ چیست؟

ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویداد شامل برگزاری هرگونه ایونت اعم از نمایشگاه، سمینار، کنفرانس با هر تعداد نفر است که در آن صاحبان کسب و کار، محصولات با خدمات خود را معرفی می کنند. این کار می تواند با هدف برندینگ و یا فروش محصول و خدمات انجام شود.

ممکن است تعداد نفراتی که در رویداد حضور پیدا می کنند، بسیار کم و محدود به قشر خاصی بوده و یا بسیار زیاد باشد؛ که این مورد با توجه به نوع رویداد، بودجه و کسب و کار شما تعیین می شود.

چند نمونه از رویدادها

نمایشگاه

نمایشگاه معمولا به عنوان یک رویداد بزرگ و با هدف معرفی محصولات یا خدمات برگزار می شود. در این نوع رویداد، معمولا افرادی حضور پیدا می کنند که قصد خرید محصولات و خدمات و یا حداقل آشنایی با کسب و کار شما را داشته باشند. به طور کلی می توان گفت افرادی که در نمایشگاه های حضور پیدا می کنند، به حوزه فعالیت شما علاقمند هستند.

افتتاحیه

افتتاحیه ها، زمان شروع یک کسب و کار جدید برگزار می شوند. ممکن است افتتاحیه به عنوان یک جشن بزرگ با حضور عموم افراد برگزار شود و یا محدود به تعداد نفرات کمتری که شامل آشنایان، کارکنان و یا مشتریان خاص شما هستند. در افتتاحیه می توانید در یک سخنرانی مختصر، اهداف، نحوه عملکرد و ارزش های کسب و کار خود را برای افراد شرح دهید؛ و یا از استراتژی سمپلینگ برای ارائه نمونه کالا به مخاطبین استفاده کنید. می توانید در همان زمان، نظرات و پیشنهادات مخاطبان خود را جهت بهبود عملکردتان دریافت کنید.

برای کسب اطلاعات کافی و چگونگی انجام سمپلینگ، پیشنهاد می شود صفحه سمپلینگ چیست را مطالعه کرده و با مزایای آن آشنا شوید.

بازاریابی رویداد چیست

کنفرانس

کنفرانس ها نسبت به سایر انواع رویداد، بزرگ تر و مفصل تر برگزار می شوند. به همین دلیل اگر برای ایونت مارکتینگ موفق، یک کنفرانس برگزار کنید، فرصت کافی برای معرفی کالا یا خدمات خود دارید. شما می توانید به عنوان یک کسب و کار بزرگ، برگزار کننده کنفرانس باشید و یا یک بیزنس کوچک با عنوان اسپانسر در کنفرانس حضور داشته باشید.

زمان کنفرانس ها نسبت به سایر رویدادها بیشتر بوده و از این رو باید از قبل برنامه کافی برای این زمان انجام داده باشید. چندین سخنرانی، آموزش استفاده از محصول یا خدمات، بیان یا نمایش مزیت محصول یا خدمات نسبت به نمونه های مشابه در بازار و حتی برنامه های سرگرم کننده می تواند بخشی از برنامه اجرایی کنفرانس شما را تشکیل دهد.

جشن ها

هر کسب و کاری می تواند به هر مناسبتی، جشن کوچک یا بزرگی برگزار کند. جشن های تاریخی، مذهبی، سنتی و… مواردی هستند که افراد زیادی برای حضور در آن ها اشتیاق دارند. جشن ها نیز مانند افتتاحیه می توانند با تعداد کم یا زیاد، مفصل یا مختصر و کوچک برگزار شوند.

بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ

اما ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویداد چه تاثیری در رشد و توسعه کسب و کار شما خواهد داشت؟ در ادامه مزایای ایونت مارکتینگ را بیان می کنیم.

مزایای ایونت مارکتینگ

برندینگ با بازاریابی رویداد

یکی از بهترین مزایای بازاریابی رویداد، برندینگ است. برگزاری یک مراسم به یادماندنی می تواند در برندسازی برای کسب و کار شما بسیار مؤثر باشد. می توانید با ارائه هدیه های کوچک و کاربردی، برند خود را در ذهن مخاطبین خود ماندگار کنید.

یافتن مخاطبین هدف و علاقمندان به حوزه کاری شما

افرادی که در رویداد شما شرکت می کنند، قطعا از طرفداران و علاقمندان به کسب و کار شما هستند. بنابراین با برگزاری یک رویداد می توانید مخاطبین هدف خود را یافته و آن ها را به مشتری تبدیل کنید. پخش فرم هایی برای دریافت مشخصات مخاطبین، دریافت شماره تلفن، ایمیل و سایر راه های ارتباطی از افراد حاضر در رویداد، به شما اجازه می دهد که پس از اتمام رویداد نیز امکان برقراری ارتباط با آن ها را داشته باشید.

زمان برگزاری رویدادهای بعدی، کد تخفیف، معرفی محصول یا خدمات جدید از جمله مواردی است که می توانید با استفاده از ایمیل یا شماره تلفن، به مخاطبین اعلام کنید.

ارتباط مستقیم با مشتریان

اگرچه حضور در شبکه های اجتماعی و سایر بسترهای اینترنت، در توسعه کسب و کار و جذب مشتری مفید است. اما ارتباط مستقیم با مشتریان یکی از بهترین راه های جلب توجه و اعتماد می باشد.

پیشنهاد می شود اجازه دهید افراد حاضر نیز در برگزاری رویداد شراکت داشته باشد. در نظر گرفتن زمانی برای پرسش و پاسخ بین مخاطبین و شما یکی از روش های ارتباط با آن ها است.

مزایای ایونت مارکتینگ

کسب درآمد از ایونت مارکتینگ

برگزاری رویداد، هزینه های زیادی را برای شما به عنوان برگزار کننده خواهد داشت. اما می توانید با کسب درآمد، بخشی از هزینه، تمام آن و یا حتی بیش از هزینه ای که صرف کرده اید را دریافت کنید.

دریافت ورودی (جهت شرکت در کنفرانس ها آموزشی) و جذب اسپانسر برای برگزاری رویداد، دو روش کسب درآمد از طریق برگزاری رویداد می باشد.

ارتباط با افراد با مهارت های مختلف

در این رویدادها، با افراد زیادی آشنا خواهید شد که هر یک از آن ها مهارت و تخصص متفاوتی دارند. استفاده از مهارت و تخصص این افراد می تواند در رشد تجارت و کسب و کار شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

اگر تا کنون رویدادی را جهت بازاریابی برگزار کرده اید، تجربیات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. به نظرتان یک رویداد خوب، چه ویژگی هایی دارد و برای اخذ نتیجه عالی از ایونت مارکتینگ چه کارهایی انجام می دهید؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *