انجام CSR با استفاده از تبلیغات | وقتی مسئولیت اجتماعی به برندها کمک می‌کند

 انجام CSR با استفاده از تبلیغات | وقتی مسئولیت اجتماعی به برندها کمک می‌کند

مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها یا CSR

محیط کسب‌وکارهای کنونی دیگر نقطه مشترکی با محیط‌های پیشین ندارند و سازمان‌ها یک لحظه هم نمی‌توانند از رقبای خود غافل شوند. از این‌رو، کوچکترین فعالیت یا اقدام شما بر استراتژی رقبایتان تاثیر می‌گذارد و بلعکس. هرگاه مشتریان شما به این نتیجه برسند که کسب‌وکارتان توجهی خاصی به افراد جامعه، اقتصاد کشور، و مهم‌تر از همه به محیط زیست دارد، نظر مثبت آنها را جلب خواهید کرد. با انجام CSR با استفاده از تبلیغات، در واقع شما با یک تیر دو نشان خواهید زد.

مسئولیت اجتماعی شرکتی (Corporate Social Resposibility) که با عناوینی مثل مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها یا مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها هم شناخته می‌شود، یکی از جستارهای اخلاق کسب‌وکار است که به نقش شرکت‌ها در حوزه اجتماع می‌پردازد. در واقع CSR مجموعه‌ای از تعهدات و وظایفی است که یک کسب‌وکار باید در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، انجام دهد.

 اهمیت انجام CSR با استفاده از تبلیغات صحیح

کسب‌وکارهای سازمانی ممکن است رابطه خوبی با مسئولیت اجتماعی نداشته باشند، اما CSR در واقع بخشی از استراتژی بازاریابی یک شرکت برای ایجاد تصویری مثبت از برند در بین مصرف‌کنندگان است. مطالعات نشان داده است که مصرف کنندگان تمایل بیشتری به خرید از شرکت‌هایی دارند که به افراد جامعه، محیط زیست و مسائل دیگر اهمیت می‌دهند.

اهمیت انتخاب موضوع اجتماعی مناسب برای انجام CSR با استفاده از تبلیغات

کسب‌وکارها در جامعه‌ای فعالیت می‌کنند که مصرف‌کنندگان در آن زندگی می‌کنند. یکی از راه‌های شناسایی موضوع اجتماعی مناسب، نگاه به درون جامعه و شناسایی مسائلی است که مشتریان شما به آن علاقه دارند.

به عنوان مثال، حدود ۷ میلیون نفر در آفریقای جنوبی از اپیدمی HIV رنج می‌برند و یک تجارت فعال در این کشور موظف است برای افراد مبتلا به این ویروس پروژه‌هایی در نظر بگیرد. از همین رو، بسیاری از شرکت‌ها، از جمله مرسدس بنز، بی ام و و کوکا کولا در برنامه‌های ریشه‌کن کردن HIV در آفریقای جنوبی سرمایه‌گذاری می‌کنند. سرمایه‌گذاری که از طریق انجام CSR با استفاده از تبلیغات انجام شود، می‌تواند چهره مثبتی از برند در جامعه به جای بگذارد و نظر جوامع خارجی را هم جلب کند.

راه دیگر برای بررسی انجام CSR با استفاده از تبلیغات، شناسایی تأثیر اجتماعی و زیست محیطی کسب‌و‌کار شما و پرداختن به این مسائل از طریق مسئولیت اجتماعی است. به عنوان مثال، کوکاکولا مکرراً به کاهش منابع آبی برای حفظ فعالیت کارخانه خود متهم شده است، به ویژه در کشورهایی مانند هند، جایی که افزایش جمعیت، آب را به یک منبع کمیاب تبدیل کرده است.

در دهه گذشته، کوکا کولا در تکمیل پروژه‌های آب‌رسانی سرمایه‌گذاری (بهتر است بگوییم پول خرج کرده تا نام خودش را سرزبان‌ها بیاورد) کرده است که هدف آن برگرداندن آب مصرفی این شرکت به جوامع در قالب آب آشامیدنی سالم است. طبق گزارش‌ها، این شرکت در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۱۹۱.۹ میلیارد لیتر آب شیرین را از طریق این پروژه به وجود آورده است.

سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر؛ راهی برای انجام CSR با استفاده از تبلیغات

مسئولیت اجتماعی شرکتی لزوماً نباید بشردوستانه باشد؛ کسب‌وکارها ممکن است استراتژی‌های قابل استفاده‌ای را شناسایی کنند که سودآور باشند و در عین حال تغییرات مثبتی را در جامعه و محیطی که در آن فعالیت می‌کنند به وجود بیاورند. این شامل سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر، استفاده کمتر از سوخت‌های فسیلی و اجرای برنامه‌هایی است که تنوع و گنجایش در محل کار را افزایش می‌دهند. در هر یک از این موارد، کسب‌و‌کارها از سرمایه‌گذاری خود در CSR سود می‌برند و در عین حال، آنها به ایجاد تغییرات مثبت در جامعه‌ای که مصرف کنندگان در آن زندگی می‌کنند کمک خواهند کرد.

استفاده از CSR به عنوان یک ابزار تبلیغات

برای اینکه CSR موثر باشد، باید هماهنگ با استراتژی ایجاد برند سازمان شما اجرا شود. یک CSR موثر ممکن است با استفاده از یک رویکرد یکپارچه یا یک رویکرد گزینشی انجام شود. رویکرد یکپارچه زمانی به خوبی کار می‌کند که برندسازی شما بر اساس تعهدات باشد. برای مثال، خرده‌فروشی که وعده سبزیجات ارگانیک بدون استفاده از آفت‌کش‌ها را به مصرف‌کنندگان می‌دهد، ممکن است در فعالیت‌های CSR سرمایه‌گذاری کند که تکنیک‌های کشاورزی بدون مواد شیمیایی را ترویج می‌کنند.

از سوی دیگر رویکرد گزینشی برای مشاغلی با برندها و محصولات متعدد ایده‌آل است. در این استراتژی، کسب‌وکارها ممکن است برندهای خاصی را با فعالیت‌های CSR خود پیوند بزنند تا استفاده از آنها و نرخ پذیرش افراد جامعه را افزایش دهند. Knorr (یک برند از شرکت مادر Unilever) که آشپزی سالم را برای مقابله با سوء تغذیه در نیجریه ترویج می‌کند و خمیر دندان سیگنال (برند دیگری از Unilever) که سلامت دهان را با کمپین تبلیغاتی Brush Day & Night هدف قرار می‌دهد، نمونه‌هایی از رویکردهای بازاریابی CSR گزینشی هستند.

همچنین یک رویکرد غیرمحسوس وجود دارد که در آن کسب‌وکارها فعالیت‌های CSR را انجام می‌دهند اما آنها را به طور گسترده در برنامه تبلیغاتی خود به اشتراک نمی‌گذارند. این موضوع زمانی جواب می‌دهد که ترجیحات خرید مشتریان‌تان مستقیماً تحت تأثیر فعالیت‌های CSR شما قرار نگیرند. با این حال، شما باید در چنین کمپین‌هایی سرمایه‌گذاری کرده تا اعتماد و اعتبار را در بین مصرف‌کنندگان به طور کلی ایجاد کنید.

انجام CSR با استفاده از تبلیغات توسط شرکت Lacoste

یکی از مطرح‌ترین کمپین‌های تبلیغاتی که در راستای مسئولیت اجتماعی در سال‌های اخیر به راه افتاد، کمپین تبلیغاتی برند لاکوست با عنوان گونه‌های حیوانی را حفظ کنیم بود. در این کمپین، آرم معروف لاکوست – همان کروکدیل سبز رنگ – جای خود را به ده گونه جانوری که در معرض خطر انقراض هستند داد. تعداد تی‌شرت‌هایی که با آرم هر یک از این گونه‌های جانوری تولید شد، دقیقا به همان تعداد بود که در محیط زیست وجود دارند. برای مثال ۴۵۰ تی‌شرت با آرم راک ایگوانا تولید شد در حالی که تنها ۳۰ عدد پیراهن با گونه منحصر به فرد Vaquitas (گونه‌ای از گرازماهی) به بازار عرضه شد.

انجام CSR در تبلیغات نیازمند تجربه و دانش است

مثال‌های فراوانی می‌توان زد که شرکت‌ها برای جلب نظر افراد جامعه، دست به انجام CSR با استفاده از تبلیغات می‌زنند، کمپین تبلیغاتی هیوندای که بطری پلاستیکی را در ازای هزینه پارکینگ دریافت می‌کند و یا کمپین برند هلمنز که از غذاهای سالمِ دور ریخته شده، توانست به تماشاچیان حاضر در یک ورزشگاه، یه وعده غذای رایگان بدهد، تنها چند مثال از اهمیت توجه شرکت‌ها به مسئولیت اجتماعی است.

ما در بی‌تی‌ال نیوز، شما را با ابعاد مختلف حوزه تبلیغات و بازاریابی مدرن آشنا می‌کنیم و قصد داریم تا هر آنچه که یک مارکتر ایرانی نیاز دارد، به صورت رایگان در اختیارش بگذاریم. از این‌رو، از خوانندگان عزیزمان دعوت می‌کنیم تا برای هرچه بهتر شدن محتوای سایت، ما را از نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود با درج کامنت در انتهای هر پست باخبر کنند.

تیم تحریریه BTLNEW

https://btlnews.ir/

تیم تحریریه BTL با نقد و بررسی اصولی پروژه های تبلیغاتی، طراحی و اجرای آن ها از نوع Objective شما را در راستای رسیدن به موفقیت های بزرگ، گسترش کسب و کار و برندسازی همراهی می کند.

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.