آژانس تبلیغاتی و استراتژی تبلیغات ATL، BTL و TTL

 آژانس تبلیغاتی و استراتژی تبلیغات ATL، BTL و TTL

از آنجایی که تبلیغات و بازاریابی در عصر امروز، به عنوان مهم ترین و مؤثرترین عامل گسترش کسب و کار شناخته می شود، نقش آژانس تبلیغاتی در کسب وکار شما برجسته تر خواهد شد. آژانس های تبلیغاتی می توانند در برندسازی، جذب مخاطب و در نهایت افزایش نرخ فروش به کارفرمایان کمک کنند.
بنابراین می توان گفت اگر می خواهید تبلیغاتی اثر بخش داشته باشید و هزینه ای که برای تبلیغ و بازاریابی صرف می کنید، مفید باشد، بهتر است از راهنمایی ها و تجربیات یک تیم مشاور تبلیغاتی بهره ببرید.
زمانی که آژانس تبلیغاتی مورد نظر خود را انتخاب کرده و کار با آن را شروع می کنید، اصطلاحات زیادی را خواهید شنید، از جمله نخستین اصطلاحات تبلیغات و بازاریابی که در این جلسات توسط مشاورین تبلیغاتی می شنوید، تبلیغات ATL، BTL و TTL است.
در مطالب قبلی به صورت مفصل درباره هریک از این روش های تبلیغاتی و ابزارهای آن ها توضیح داده ایم. در این مطلب قصد داریم تاریخچه هر یک از این سه نوع تبلیغ را به صورت مختصر بیان کنیم.
در ابتدا یادآوری می کنیم که ATL مخفف عبارت Above The Line به معنی بالای خط ، BTL مخفف عبارت Below The Line به معنی پایین خط و در نهایت TTL مخفف عبارت Through The Line به معنی درون خط می باشد.
چرا تبلیغات ATL، BTL و TTL به این صورت نام گذاری شده اند؟

۱- بر اساس سود حاصل از تبلیغات

در سال های گذشته (دهه ۵ و ۶۰) عمده درآمد شرکت های تبلیغاتی ، کارمزدی بود که از رسانه‌های جمعی مانند تلویزیون و رادیو و … برای فروش فضای تبلیغاتی آنها دریافت می‌کردند. به عبارتی اگر در یک کمپین تبلیغاتی، قرار بر استفاده از تلویزیون، رادیو، بیلبورد، روزنامه و … بود، سود زیادی برای آژانس تبلیغاتی حاصل می شد و در مقابل کمپین هایی با تبلیغ در بروشور، کاتالوگ، سمپلینگ و… سود کم و ناچیزی داشتند.
حسابدارهای شرکت ها و آژانس های تبلیغاتی، حساب های مربوط به رسانه ها و ابزارهای تبلیغاتی سود ده را، در اسناد خود، در بالای خط و حساب های مربوط به ابزارهای با سود کم را در پایین خط می نوشتند.
به این ترتیب تبلیغ در رسانه های انبوه به عنوان BTL و تبلیغ در رسانه های محدود با مخاطب مشخص به عنوان ATL شناخته شد.

۲- بر اساس هزینه های تبلیغات

شرکت هایی که تصمیم به بازاریابی و تبلیغات برای محصولات خود داشتند، هزینه های مربوط به سرمایه گذاری های بلند مدت را از هزینه های جاری جدا می کردند. ممکن است خط معروف در تبلیغات بالای خط و پایین خط، خطی باشد که این هزینه ها را از یکدیگر جدا می کند.
در واقع شرکت های بزرگ، بر این باور بودند که تبلیغات گسترده و رسانه ای، نوعی سرمایه گذاری بلند مدت است که سود حاصل از آن در بلند مدت مشخص می شود. در مقابل تبلیغات موردی و کوچک مانند تبلیغ در فروشگاه ها، مغازه های کوچک، سینما و… در زمان کمتری منجر به فروش می شد که به عنوان هزینه جاری ثبت می گردید.

۳- استراتژی تبلیغات ATL، BTL و TTL در حال حاضر

با گسترش و پیشرفت دانش، می توان توجیه جدیدی برای این نام گذاری بیان کرد. یکی از شیوه های توصیف این خط تاریخی چنین است:
امروزه عموماً به تبلیغ در رسانه‌های عام با مخاطب زیاد تبلیغ ATL و به تبلیغ در رسانه‌های محدود، برای مخاطبین خاص و تبلیغ در محل فروش محصول و خدمت، تبلیغ BTL گفته می‌شود.
می‌توان حدس زد که معیارهای سنجش اثربخشی این دو نوع رسانه و همینطور نحوه طراحی پیام تبلیغاتی برای آنها کاملاً متفاوت است.
در تبلیغ ATL مواردی مانند تعداد مخاطبان و اعتبار رسانه و … مورد توجه قرار می‌گیرد و در تبلیغ BTL بیشتر به ویژگی‌های رفتاری مخاطبان و الگوی تصمیم گیری آنها و مواردی از این دست توجه می‌شود.
اما آژانس های تبلیغاتی، سعی بر این دارند که از این دو نوع تبلیغات (بالا خطی و پایین خطی) غافل نشوند و ابزارهای تبلیغاتی مربوط به هر دو دسته را در کمپین های تبلیغاتی استفاده کنند.
به همین دلیل عبارت TTL به معنی درون خط را به کار می برند و تاکید بر این دارند که کمپین های ایجاد شده توسط آن ها کاملا معتدل بوده و به سمت ATL یا BTL سوگیری نمی کند.
در ادبیات رسمی تبلیغات، گاهی به دسته‌ی اول Mass Advertising (تبلیغات انبوه) و به دسته‌ی دوم Customized Advertising (تبلیغات سفارشی شده برای یک گروه خاص) هم گفته می‌شود. البته مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر که با ظهور تکنولوژی متحول شده‌اند، در حوزه‌ی تبلیغات هم به اندازه‌ی سابق نمی‌توان مرز بین دو نوع رسانه را مشخص کرد.
عبارت جدیدی که در این حوزه استفاده می شود، عبارت Mass Customization به معنی سفارشی سازی انبوه است.
یک مثال ساده و رایج برای تبلیغات Mass Customization یا همان سفارشی سازی انبوه، استفاده از سایتی است که میلیون ها بازدیدکننده دارد، اما یک بنر تبلیغاتی مرتبط با محل سکونت گروهی خاص در آن قرار می دهند.
و یا بسیاری از فروشگاه های اینترنتی که تعداد بازدید بسیار بالایی دارند، متناسب با میزان درآمد مخاطب (که از رفتارهای اینترنتی او تا حد خوبی قابل استنتاج است) محصولات خاصی را به او نشان دهد.
استفاده از تبلیغات در موبایل‌ها و همینطور لوازم دیجیتال پوشیدنی (Wearable) مانند ساعت‌های هوشمند باعث شده که بشود تبلیغات گسترده‌ی با حجم زیاد را منطبق با سلیقه‌ی مخاطبان انجام داد.
اما به هر حال، بعید است اصطلاح BTL و ATL به این زودی‌ها از ادبیات تبلیغات رخت بربندد. چرا که بسیاری از الگوهای تبلیغاتی و طراحی پیام و نحوه هزینه کردن و محاسبه بازگشت سرمایه و … بر اساس این تقسیم بندی شکل گرفته و تغییر آن ها برای افراد ساده نخواهد بود.
بنابراین بهتر است قبل از حضور در جلسات و صحبت با پرسنل آژانس تبلیغاتی ، با این اصطلاحات آشنا باشید و با آگاهی کامل درباره کمپین های تبلیغاتی مربوط به کسب و کارتان تصمیم گیری نمایید.

تیم تحریریه BTLNEWS

https://btlnews.ir/

تیم تحریریه BTL با نقد و بررسی اصولی پروژه های تبلیغاتی، طراحی و اجرای آن ها از نوع Objective شما را در راستای رسیدن به موفقیت های بزرگ، گسترش کسب و کار و برندسازی همراهی می کند.

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *